sourze.se

Fartsyndarna, polisen och Vägverket

Vägverkets politiker sanktionerar en trafikpolitik som går på tvärs mot nollvisionen och miljöbesluten.

Polisen vill gärna skryta med att allt fler fartsyndare fälls på grund av övervakningskamerorna. Men sanningen är den att resultatet är klent. Detta av flera skäl som jag kanske återkommer till i ett senare inlägg.

En företrädare för polisen i Västra Götaland försökte i ett TV-inslag 23 juli förklara detta med att statistiskt så kör var 10:e bilist för fort. Här kan man om så vore likställa statistik med det klassiska "lögn och förbannad dikt".

Verkligheten är nämligen den omvända: inte ens var 10:e bilist respekterar hastighetsgränserna annat än när det behövs p.g.a. utannonserad övervakning, köer eller andra farthinder. Det vet alla poliser som är ute på vägarna.

Den värsta boven i trafikosäkerhetsdramat är egentligen statliga Vägverket som tillåter 110 km i timmen på smala vägar. Samt 140 här och var. Angivna hastighetsgränser innebär i verkligheten minst ytterligare 10 km i timmen för väldigt många.

Att dessa höga hastigheter motverkar riksdagens nollvision och miljömål, det struntar politikerna i Vägverkets styrelse högaktningsfullt i.

För övrigt anser jag …
…att det turkiska AKP-partiet, som fick egen majoritet trots att man hade mindre än 50 procent av väljarna bakom sig, bör visa sitt demokratiska sinnelag genom att åtminstone halvera dagens spärr på 10 procent, en spärr som gynnar de redan etablerade makthavarna.


Om författaren

Författare:
Åke Askensten

Om artikeln

Publicerad: 23 jul 2007 19:24

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: