sourze.se

Medier manipulerar oss ständigt

Olika medier påverkar oss varje dag, och fortfarande förlitar vi oss till vad som sägs och låter oss manipuleras.

De allra flesta bantningsmetoder går ut på att inte äta socker. I TV-reklamen för K-special uppmanas du att hålla formen med frukostflingor.

Man säger ofta att förr litade folk på allt som stod i tidningen eller sades i TV. Har vi verkligen förändrats? Litar vi inte än idag på allt som cirkulerar i diverse meder?

I en frågespalt om GI-metoden i någon tidning stod om en tjej som på grund av reklam regelbundet äter K-special för att få en "bättre" figur. Fakta är att socker är den tredje största ingrediensen i dessa flingor som sägs göra figuren smalare.

Men vi vet ju tack vare medier ironiskt nog att socker faktiskt inte är speciellt bra för kroppen. Ändå tror vi - på grund av reklamen - att vi är nyttiga då vi står i den lokala mataffären och väljer mellan konkurrerande flingtillverkare.

Smart drag av Kelloggs - mindre smart för den som inte läser innehållsförteckningen och istället låter reklamen vara en falsk trygghet som dämpar det dåliga samvetet.

Medias makt att påverka oss utnyttjas ständigt av företag som vill sälja sina produkter. Förr lurades TV-tittare att trä en strumpbyxa över dumburken för att få färgteve, idag manipuleras vi att köpa saker som fyller ett behov vi egentligen inte visste att vi hade. Eller att köpa saker där delar av sanningen undanhålls. För om de sagt i reklamen att flingorna innehåller en hel del socker, vem hade då köpt dem för att hålla formen? För visst är det ren och skär manipulation; ska vi välja tandkräm bland ett 20-tal tillverkare väljer vi den vi känner till. Anledningen till att vi känner till den beror på att tandkrämsföretaget väljer att lägga mer pengar på marknadsföring än ett annat företag. Vi människor söker naturligt efter trygghet. Detta utnyttjar företagen genom medier eftersom de vet hur mycket vi litar på vad som sägs och skrivs. Och om de säger att deras produkt är absolut bäst i ett forum vi anser pålitligt, skapas automatiskt en form av undermedveten trygghet eftersom produkten ju måste vara bra: "Den har ju varit på TV".

Varför är det då så? Varför tror vi alltför ofta blint på vad som sägs i TV? Och vad kan man säga om oss som gång på gång låter oss påverkas? Vår tillit till medier bygger på att de rapporterar om händelser vi inte själva upplever, men vad vi inte tänker på är hur vissa saker vinklas och att det ligger en tanke bakom hur makthavarna vill att vi ska tänka.

USA är ett lysande exempel då de gång på gång förskönar de olika krig de deltar i. Allt för att amerikanska medborgare ska tycka att kriget är någonting bra, att landet gör någonting bra. Amerikansk TV visar bilder på glada soldater men "glömmer" att visa bilder och statistik över strider som låter amerikanska pojkar och flickor dö då de krigar i en helt annan del av världen. Tack vare friheten som Internet erbjuder har ju även krigens baksidor kunnat visas för allmänmeten då privata filmer läggs ut.

Man måste, tyvärr, alltid vara på sin vakt och tänka källkritiskt. Det bevisas hela tiden att det kvällstidningar skriver alltför ofta inte sant, ändå tror läsaren på vad som skrivs nästa dag. Det är tråkigt att media utövar den makten de har över oss - bara för att få sälja några tidningar eller flingpaket extra.


Om författaren

Författare:
Lisa Muhrer

Om artikeln

Publicerad: 27 jun 2007 12:21

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: