Han begav sig på en resa till Budapest med några goda vännerapril 2006. Med sig hade han naturligtvis sin nyinköpta mobiltelefon med ett bundet abonnemang till Vodafone eller Telenor som det nu heter.
Andra kvällen blev han bestulen på telefonen av en ficktjuv. Självklart fanns risken för att detta skulle kunna hända, det förstod han men tänkte samtidigt att det hela skulle ordna sig till det bästa bara han spärrat telefonen hos Telenor. Abonnemanget var bundet i ytterligare ett år men han trodde i sin naivitet att Telenor av good-will skäl skulle lösa honom från avtalet tidigare då han ju de facto inte hade någon telefon att ringa med längre. Ack vad han bedrog sig.
Räkningarna, 299 kr i månaden, fortsatte att komma trots att han skrev mail efter mail och förklarade att han inte hade någon telefon då den var stulen.
När han till slut insett sig besegrad av telecom-jätten försökte han istället att säga upp abonnemanget skriftligen via mail. Han fick då beskedet att han måste vända sig till kundtjänst. Efter att ha köat i 40 minuter i telefon fick han beskedet att uppsägningen måste vara skriftlig. Han informerade då om att han ca 4-5 gånger försökt detta men hela tiden blivit hänvisad till kundtjänst.
Slutligen fick han beskedet att abonnemanget var uppsagt per den sista april-2007. Äntligen kunde han andas ut, trodde han. Men i maj dök det upp en ny räkning á 320 kronor. Några dagar sedan dök det upp en räkning på 20 kronor i pappersaviavgift.
En allmän varning riktas härmed till allmänheten; skaffa inte abonnemang hos Telenor. Inga skäl i världen kan lösa er från avtalet.
Av Göran Larsson 19 maj 2007 17:28 |
Författare:
Göran Larsson
Publicerad: 19 maj 2007 17:28
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå