Föreningen Stockholms hemlösas kritik av Situation Stockholm består i att tidningen utnyttjar "bilden av den hemlöse" för att ge annonsörer och övriga som förknippas med tidningen "Good Will". Det är en bild som bygger på fördomen om att vissa människor inte vill göra rätt för sig. Som säljare av tidningen får den som är hemlös en sorts legitimitet i sitt slit. Men att han eller hon får ett eget hem genom att sälja tidningen är tveksamt.
Jämför med vilken annan anställningssituation som helst - Du söker ett jobb för att du har någonting att bidra med. Eftersom den huvudsakliga kvalifikationen är att sakna en egen bostad på Situation Stockholm är det detta värde arbetsgivaren letar efter på den arbetsplatsen. Det är just den här förskjutningen av fokus som vi vänder oss mot. Det viktigaste för en hemlös måste väl vara att han eller hon får ett eget hem, inte ett pris av Svenska PEN-klubben. En av anledningarna till att föreningen Stockholms hemlösa har så svårt att göra sig gällande är att det finns så många aktörer på marknaden som använder människors hemlöshet i andra syften.
Vårt mål är att hemlösa ska få ett eget hem.
Av Rolf Nilsson 17 apr 2007 10:15 |
Författare:
Rolf Nilsson
Publicerad: 17 apr 2007 10:15
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå