Statsministern säger "klimat" och - vips - får han två sidors utrymme i en stor svensk tidning. Det är visserligen lite förvånande att han säger "klimat", dels för att han inte kunnat stava till det tidigare, dels för att han gick till val på den uttryckliga åsikten att miljön inte är en prioriterad fråga.
Mer förvånande är att journalisterna så okritiskt sväljer regeringens bete. Kritiska frågor om regeringens verkliga politik saknas ofta helt.
Den här regeringen har kommit på en strategi när det gäller miljöpolitiken: Att prata klimat, att tillsätta expertgrupper om klimat, att tillsätta utredningar om klimat, att inbjuda till samtal om klimat - och att driva en politik som ökar utsläppen. De hoppas att alla vackra initiativ ska dra uppmärksamheten ifrån det faktum att de bedriver en klimatfientlig politik. Och de håller på att lyckas.
Låt oss titta på vad de verkligen gör.
Redan i höstas avskaffade de flygskatten. Den skulle ha minskat utsläppen av koldioxid med 100 000 ton. I samma veva kom löften om att bygga Förbifart Stockholm, ett enormt motorvägsprojekt som antas leda till minst 140 000 ton högre utsläpp. Pengarna tas från trängselavgifter något de tvingats införa tack vare att folkomröstning hölls och drar därmed undan pengar som kollektivtrafiken borde ha haft. Det ger ytterligare utsläpp på koldioxidkontot när folk tvingas ta bilen för att tåg och bussar är fulla.
Vår moderata regering vill höja hastighetsgränsen på vägarna till 120 km/h. Att folk kör för fort idag kostar redan både människoliv och miljö. 700 000 ton säger beräkningar att utsläppen skulle minska om folk höll hastigheten. Hastigheter över 100 km/h ger särskilt höjda utsläpp och varje hastighetsökning där är alltså extra allvarlig.
Så medan Vägverket gnuggar händer står Banverket med tomma fickor och tigger om pengar för att dels kunna underhålla befintliga spår, dels kunna bygga upp ett effektivt modernt järnvägsnät för framtiden. Regeringen har råd att slopa både förmögenhets- och fastighetsskatt. För järnvägen diskuteras höjda banavgifter. Det viktigaste projektet Citybanan i Stockholm ska dock fortsätta. Här har regeringen "bara" lyckats försena det en del genom onödiga utredningar.
Lägg därtill att det moderatledda styret i Stockholms län höjt taxan i kollektivtrafiken.
Det är mycket på minuskontot. Jag har fler exempel också.
Och på plus-sidan bara ett konkret förslag. Miljöbilspremie på 10,000 kronor. Jag tror att det gör att fler miljöbilar säljs. Men om regeringen inte vågar höja bensinskatten är risken att miljöbilarna körs på bensin. Priset på etanol klarar just nu med nöd och näppe konkurrensen. Men om bensinen sjunker med bara några öre är det tvärtom.
Nej, nu får det vara slut på smekmånaden med den nya regeringen. Nu är det dags att konstatera att vi sett lika lite av klimatpolitik som av handelsminister Sten Tolgfors.
Av Maria Wetterstrand 12 apr 2007 23:56 |
Författare:
Maria Wetterstrand
Publicerad: 12 apr 2007 23:56
Ingen faktatext angiven föreslå
Politik, &, Samhälle, Miljö, Politik & Samhälle, Miljö, journalister, sväljer, alliansens, fejkade, miljöbete, nej, får, vara, slut, smekmånaden, nya, regeringen, dags, konstatera, sett, lika, lite, klimatpolitik, handelsminister, sten, tolgfors | föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå