Expressen rapporterade 20 feb om en häpnadsväckande laxresa. Norsk lax transporteras till Helsingborg. Inte så häpnadsväckande? Nej.
Det häpnadsväckande och miljömässigt tragiska är att laxen når Helsingborg via Suezkanalen m.m. och Bangkok tur och retur. I Bangkok har den fileats. När laxen når Helsingborg har den varit död ett par månader. Efter 3 555 mil.
Det blir för dyrt att filea laxen i Norge eller Sverige, säger Findus.
Vad är det för fel på norsk arbetskraft? Och svensk? Eller kanske snarare: Vad är det för fel på företagsledarna som inte kan hantera detta i den geografiska närheten.
Som konsumenter försöker många av oss att ta ansvar och inte köpa långväga varor. Men man kan inte begära att en svensk eller norsk konsument ska veta att laxen åkt jorden runt.
En del företags bristande vilja att ta miljöansvar är pinsam. Köp inte lax från Findus!
Men vad mer ska vi inte köpa? Vi vet inte mycket om det. Det räcker inte med konsumentorganisationers och mediers agerande. Konsumentverket måste bli mycket bättre på att informera. Men det ligger nog inte i regeringens intresse.
Den slumrande delen av riksdagen borde resa på sig och reagera. Vad väntar de på?
Av Åke Askensten 20 feb 2007 21:15 |
Författare:
Åke Askensten
Publicerad: 20 feb 2007 21:15
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå