I Göteborg rullar Västtrafiks bussar omkring på vägarna. En av bussarna hade trettio anmärkningar! Andra har urusla bromsar, dörrar som inte stängs i farten m.m. Dessutom är problemen väl dokumenterade av förarna som tvingats köra dem. Allt detta enligt en artikel i www.gt.se.
Dan Roger Blomgren är mannen som fick sparken av Västtrafik. Han ansågs illojal! Vad gjorde facket för att hjälpa honom? Inte ett skit! Dan Roger Blomgren körde bland annat färdtjänst. Den bilen hade ingen handbroms. Därför tvingades han att lägga stenar bakom däcken. Detta tillsammans med ett flertal fel, skrevs ner och påtalades. Med noll åtgärder som följd.
En dag blev Dan Roger Blomgren så förbannad att han uttalade hotelser mot en förman, som för tillfället inte var i närheten. Men andra människor hade öron och de anmälde hotelserna. Då blev det minsann reaktioner! Sparken, för att Dan Roger Blomgren sa sanningen! Att det dagligen åker omkring passagerare i tron att de åker i säkra bussar, verkar vara en bisak i sammanhanget. Åtminstone om man ska tro på GT:s artikel och Dan Roger Blomgrens uttalanden.
Så nu kommer den oundvikliga frågan. Varför finns det kollektivavtal? Är de inte till för att se till att arbetsgivaren sköter sina åtaganden? Är de inte till för att skydda arbetstagaren om arbetsgivaren inte håller sitt avtal?
Är de inte fyllda med försäkringar av alla de slag? Varför fungerar de inte i verkligheten?
Men som sagt är du på besök i Göteborg, åk taxi eller gå, det är det säkraste sättet. Men se upp vid övergångställen. Även om det är grön gubbe och du får lov att passera, kan det dyka upp en Västtrafiksbuss, och den kanske inte kan bromsa!
Av Ramona Fransson 13 feb 2007 11:04 |
Författare:
Ramona Fransson
Publicerad: 13 feb 2007 11:04
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå