sourze.se

Emil Hellman - doldis i Melodifestivalen

Jag har fått en exklusiv intervju med Emil Hellman, mannen som har gett dansgolvet ett lyft.

Emil Hellman jobbar som discjockey på flera klubbar i Stockholm. På vardagarna arbetar han också med musik - som remixare och producent, just nu är det fullt ös inför kommande melodifestival. Jag måste säga att mitt intresse för musik har vaknat till liv och det kan jag tacka Emil för.

Majsan: Vad hände med skivbolaget SweMix tillsammans med Denniz Pop och StoneBridge, slutade du eller upphörde ert samarbete?

Emil: Efter åtta år så sålde vi hela bolaget till BMG för en massa miljoner och sedan startades Cheiron. Efter det flyttade jag till New York och turnerade i USA och Kanada i ett och ett halvt år med SoundFactory på stora och små klubbar och en del olika Pridefestivaler. Eftersom jag hade några Billboard-ettor så var det nödvändigt att göra tidningar och radio/TV också under samma period.

Majsan: Vem är den svåraste artisten du har samarbetat med?

Emil: Min sångare i SoundFactory och originalproducenten till en amerikansk tjej som jag har jobbat med. Annars är alla bra. Alla känner ju alla och man umgås med väldigt många så det brukar aldrig vara några problem.

Majsan: Vad har du lärt dig genom åren i musikväg på ditt arbete?

Emil: Allt går bara man vill och ger sig f..n på det plus att musikstilar ändras hela tiden, vilket är det bästa, och en bra låt är en bra låt är en bra låt i vilken musikstil den än är.

Majsan: Hur ser din dag ut på ditt arbete?

Emil: Börjar vanligtvis i studion vid tio-halv elva tiden. Jobbar och dricker kaffe samtidigt till tre-snåret då man brukar ta lite lunch. Brukar försöka vara hemma vid åtta, men ibland sitter man och jobbar till framåt ett-två om man får feeling och inte behöver krysta fram nåt. Känner man att man har fastnat eller inte har nån bra idé, så är det bara att slänga på en dvd istället och försöka koppla bort allt annat.

Majsan: Vad är det bästa med ditt arbete?

Emil: Man kommer och går som man vill. Jobbar häcken av sig eller tar det ganska lugnt en dag och fikar och shoppar istället. Men har man en deadline så måste det vara klart då. Ibland kan man få ett jobb som måste vara klart och
lämnat till skivbolaget inom tre dagar så då brinner det i knutarna.

Majsan: Du har fullt upp med Melodifetivalen just nu och det är stressigt förstår jag. Vad generar det dig i slutändan?

Emil: Att man är less på låtarna innan folk ens har hört dom. Men det genererar att fler kan dansa till dom och förhoppningsvis så tycker folk dom är bra och det känns ju bra.

Masjan: Vilket år har varit roligast att jobba med Melodifestivalen?

Emil: Värst var 2003 när jag gjorde 14 st. Kände att jag var tvungen att göra dom under olika namn och man trodde aldrig att det skulle ta slut. Började i mitten av december och slutade i början av mars. Efter det så tog jag beslutet att inte ta mer än 5-6 låtar per år. Roligast är det varje år man har remixat vinnarlåten och det har blivit några genom åren. Man vet ju aldrig vilken som vinner men man har ju sina föraningar...

Majsan: Vad händer och sker nu?

Emil: Semester. Haha, nej, det kommer nog inte än på ett tag, fast det skulle behövas. Hade 3,5 dag i somras. Har just gjort klar två av årets bidrag, gjort klar en remix för en tysk artist och ska börja med den tredje Melodifestivalsremixen för året. Har några kvar att göra som det ser ut. Det har just släppts en BWO samling med bara klubbmixar där jag har gjort 5 mixar och det har fått bra kritik. 3:or och 4:or i kvällstidningar, DN och
så vidare. Väntar också på releasen av Nouveau Riches nya singel Angels som jag gjorde i oktober men som jag tror släpps nu i januari/februari. Snygg låt. Deras album är också klart och ska väl släppas snart. Grymt bra! En promotor i USA tjatar om en klubbturne, men det känns lite väl mycket just nu. Ska nog försöka ha lite semester istället. Förhoppningsvis.

När jag söker på Google så hittar jag bla detta. Enligt Anders Nunstedt på Expressen så har Soundfactory med ett antal BWO- och Alcazar-remixar på meritlistan gett schlagervinnaren ett markant beat och skruvat upp basgångarna, påtal om bra remixar och lanseringen av Invincible tidigare känd som Evighet med Carola Häggkvist. Invincible SoundFactory One Love Dub är en låt som spelas till förbannelse på både gott och ont på olika klubbar runt om i landet och världen.

Vi tackar Emil Hellman för denna stund och hoppas på att det blir en klubbturne som vi får bevaka.


Om författaren

Författare:
Majsan Keller

Om artikeln

Publicerad: 23 jan 2007 09:50

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: