Jag är gammal nog att ha haft betyg i ordning och uppförande. Minns att jag en gång låg risigt till eftersom jag alltför mycket hade argumenterat med en lärare. Men jag klarade mig med stort A den gången också.
I går frågade jag min fru hur hon hade det med betygen i ordning och uppförande. Hon skrattade. Aldrig några problem.
Men nu är det en annan tid och det är svårt att ha en tvärsäker uppfattning i betygsfrågan.
Lärarnas roll som föredömen ska inte underskattas. Men deras insatser varierar förstås. Såg i TV en lärare sitta och undervisa med skoförsedda fötter på en stol. Sådana lärare sådana elever...
Men också: Sådana föräldrar, sådana barn...
Det grundläggande frågan är inte uppförandebetyg eller inte. Det handlar i betydligt högre grad om de vuxnas
oförmåga att ta hand om sina unga. Alltifrån nappåldern till den examen som en hel del faktiskt når fram till. Detta bland annat.
Av ![]() |
Författare:
Åke Askensten
Publicerad: 18 jan 2007 08:16
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå