Jag är gammal nog att ha haft betyg i ordning och uppförande. Minns att jag en gång låg risigt till eftersom jag alltför mycket hade argumenterat med en lärare. Men jag klarade mig med stort A den gången också.
I går frågade jag min fru hur hon hade det med betygen i ordning och uppförande. Hon skrattade. Aldrig några problem.
Men nu är det en annan tid och det är svårt att ha en tvärsäker uppfattning i betygsfrågan.
Lärarnas roll som föredömen ska inte underskattas. Men deras insatser varierar förstås. Såg i TV en lärare sitta och undervisa med skoförsedda fötter på en stol. Sådana lärare sådana elever...
Men också: Sådana föräldrar, sådana barn...
Det grundläggande frågan är inte uppförandebetyg eller inte. Det handlar i betydligt högre grad om de vuxnas
oförmåga att ta hand om sina unga. Alltifrån nappåldern till den examen som en hel del faktiskt når fram till. Detta bland annat.
Av Åke Askensten 18 jan 2007 08:16 |
Författare:
Åke Askensten
Publicerad: 18 jan 2007 08:16
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå