sourze.se

De är de galna idéerna som blir succéer

Varför ska man vara som alla andra? För att kunna nå någonstans ska man göra någonting som ingen annan.

På vägen till jobbet eller skolan, ser jag väldigt många tobaksaffärer med lotter, dags- och veckotidningar och godis. Många korvkiosker hinner jag också med när jag passerar Stockholms Södra på väg till Vasastan. Jag undrar hur alla dessa har tänkt att "nu ska jag starta en tobakshandel och min målgrupp är kvinnor 30-45 år eller ungdomar som är mellan 18-30 år. Mina fördelar är jämfört med mina konkurrenter att jag säljer egenhändig godis."
Eller hur tänker vissa?

Nu menar jag inte att det är någonting fel att ha en tobakshandel, men jag undrar bara hur vissa tankegångar fungerar, för att det ska vara lönsamt att starta upp någonting. Jag ser det att det behöver vara någonting unikt med att starta upp någonting, oavsett affärsidé.

Samma sak är det med musik och "nya" artister. För ser vi på Idol-tävlingen som sänds på TV4, Fame Factory som gick för några år sedan på TV3, så är vinnarna inget i sig unikt utan de är som vilket pojkband eller gemene artist som helst.

Det som säljer är det som sticker ut, produkten som ger oss som kunder ett mervärde - kanske med den galne nischen. Tänk er Galne Gunnar som fanns för flera år sedan, som hade en väldigt bra marknadsföring och spelade på galenhet.
Vem minns inte Poolias reklamslogan "Behöver du hjälp? Ring Poolia!" när man behövde använda sig av deras tjänster inom personaluthyrning. Själv faller jag för musik som har någon form av budskap läs galenhet : . Den musik som spelas i dag är ganska likartad - "jag ska krama dig nu, älska dig nu tills världen blivit bättre" och så vidare. Vad är egentligen unikt med det? Säg någon låt som inte har något sådant budskap, jag kommer bara på en handfull låtar som har något mer djupare budskap än så.

Själv fascineras jag av några handfulla artister som till exempel Carola som har en del bra låtar, som till exempel "Gjord av sten" - "kan du inte se att ditt eget hjärta är gjort av sten, det är kallt och det är hårt" med budskapet enligt mig att om inte förtroendet finns så kan man dra dit peppar´n växer.

Thomas Ransmyr www.ransmyr.com är känd för att ha gjort en otroligt bra cover av "Stjärna på himmelen" som Drömhus deltog med i Melodifestivalen 1999.
En otroligt lugn och harmonisk version, för visst vill även du höra att "säg att du väntar där på mig när natten blir till dag"?

Visst behöver vi vara lite mer galna av oss, det uppmärksammas av andra på både gott och ont. All marknadsföring ger reklam för oss och genom att sticka ut på ett eller flera sätt, så kan vi ändå sprida vårt budskap och sälja våra tjänster och produkter eller åsikter.

För som ordspråket säger att "alla känner apan, men apan känner ingen" - men apan kanske gjort en väldigt bra marknadsföring?

Ditt första uppdrag efter att ha läst detta är att sätt på en bra låt på stereon, ställ dig i duschen och sjung en låt, gärna "Stjärna på himmelen". Var glad och kom ihåg att sprida glädje - Krama Mig.nu!


Om författaren

Författare:
Marcus Arvesjö

Om artikeln

Publicerad: 14 jan 2007 18:01

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: