sourze.se

Linda Bengtzing är ingen wannabe!

Tänk om kändisar någon gång kunde lära sig hur massmedia fungerar!

Magnus Hedman är rasande! Linda Bengtzing rider på hans namn för att få publicitet för sin musikal står det i Aftonbladet. "Hon är en wannabe!" skriker han på tidningens första sida på nätupplagan. Men Hallå där! Fattar karln inte att artikeln handlar om ett gammalt medieknep som varje journalist som får jobb på en kvällsblaska får lära sig. Jag syftar på hur man säjer lösnummer genom att sätta den ena kändisen mot den andra i tryck. Att Hedman gått på detta skitknep visar att han, precis som många dokusåpakändisar inte riktigt har lärt sig hantera sitt s.k. kändiskap, åtminstone när det gäller mediebiten.

Så här har det troligen gått till:

Aftonbladets skjutjärnsnöjesreporter Dan Panas har fått uppdraget att intervjua Linda Bengtzing om sin kommande roll i en musikal. I och för sig är själva musikalen inte tillräckligt hett stoff för en stor artikel så Panas, frågar Linda under intervjun om sin brytning med Magnus Hedman, en fjantstory som fick lite utrymme under sommaren. Linda har kanske svarat på ett par frågor angående Magnus Hedman och Panas har skrivit sin story, men han har baserat hela storyn kring de två frågorna han ställde om Magnus Hedman. Det finns endast ett referat till musikalen i hela artikeln. Storyn har publicerats med brytningen från Magnus Hedman som huvudtemat. Nästa dag har redaktören troligen sagt till Panas att han ska ringa till Magnus Hedman och berätta vad Linda har sagt och få en kommentar. Om Hedman hade varit en smart kändis hade han avböjt att kommentera saken. Han borde ha fattat att det var en fälla. Men han är ingen smart kändis därför att han skrek ut "Hon är en wannabe!" och hux-flux blev det en helsida igen, denna gång med Hedmans och Bengtzings smutstvätt på tidningens sida.


Jag känner inte Magnus Hedman, men jag känner Linda Bengtzing. I och för sig har vi inte träffats på några år, men jag jobbade med henne under en tid strax före hennes genombrott i Melodifestivalen. Linda är en mycker klok tjej som har jobbat väldigt hårt för att komma dit hon är i dag. Hon har inte fått någonting gratis. Hon har "knegat" som sångerska på firmafester, på Wallmans salonger m.m. under en längre tid innan hon blev rikskänd. Hon är definitivt inte någon "wannabe" Linda är slipad och hon är ett proffs. Hedman, å andra sidan blev kändis på grund av sin fotboll. Till skillnad från Linda Bengtzing hade Hedman troligen ingen som helst erfarenhet av kändis- och mediebranschen innan han spelade sin första framgångsrika fotbollsmatch. När Bengtzing stod på Melodifestivalens scen för något år sedan, då hon fick sitt genombrott, hade hon minst tio års erfarenhet av musik och underhållningsbranschen och där ingick mediehantering.

Jag anar att Linda, redan när hon fick frågorna om Magnus Hedman, förstod att artikeln skulle handla om deras misslyckade kärleksaffär, men jag är övertygad om att den klantige Magnus Hedman inte hade en tanke på vad han sysslade med när han svarade Dan Panas. Därmed fick Aftonbladet två stycken färgstarka storys ena dagen efter den andra. Tänk om kändisar någon gång kunde lära sig hur massmedia fungerar!


Om författaren

Författare:
William Butt

Om artikeln

Publicerad: 16 sep 2006 11:31

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: