sourze.se
Artikelbild

Carola förlorade på dålig ljudteknik

Carola fick inte en enda tolvpoängare och det berodde inte på Carola, det berodde på klantig, usel eller illvillig ljudteknik.

Jag har sagt det hundra gånger tidigare. Ljudtekniken på både de svenska delfinalerna och finalerna och Eurovisionsfestivalen måste bli mycket säkrare. Varje år ser man hur sångare och sångerskor nästan fullkomligt försvinner för att ljudteknikern mixar leadsången på tok för lågt.

Som tittare kräver jag i forstättningen att alla tävlingar skall ha minst två oberoende ljudteknikerdomare eller kontrollanter som genast griper in om en sångare eller sångerska har för dålig volym i ljudmixen. Så här kan det inte fortsätta.

Okay jag skall villigt erkänna innan jag går vidare: jag känner inte Carola, jag har hört rykten om att hon var sjuk och jag såg på finalen i en annan TV än jag såg kvalet. Det är möjligt att allt det jag skriver om beror på sjukdom eller olika högtalaranläggningar. Men väldigt lite tyder på det.

Direkt när Carola började sjunga kände jag att något var konstigt, efter 10 sekunder kände jag att något var fel och efter halva låten tänkte jag. "Om inte ljudteknikern gör något omgående så kan Carola glömma att få tävla om topplaceringarna." När Sången var slut var jag under några ögonblick beredd att gå ut i hallen, hämta min mobiltelefon, ringa Aftonbladet och säga följande:
"Carola kommer att förlora ca 40-50 poäng bara på grund av den dåliga balansen mellan hennes sång och musiken."
Nu ringde jag inte Aftonbladet. Men jag fick rätt! Istället för att ringa så sa jag detta till min vän sångerskan Sandra Tillbom som satt brevid.

Jag tror att anledningen att Esland inte gick vidare till finalen berodde på att folk satt bedövade efter Carola, i alla fall gjorde jag det. Jag var fullständigt knockad! Det tog hela Estlands låt innan jag orkade koncentera mig på tävlingen igen. Och då var ju Estlands låt över. Men När jag hörde och såg Carola på finalen kände jag ett stort antiklimax.

Jag sitter själv dagligen i min studio och vrider på rattar, jag brukar säga att jag är en bra låtskrivare och sångare - döm själva på www.marcusperlitz.com - men som ljudtekniker och producent har jag fortfarande att lära så jag kan ha fel. Men en sak har jag lärt mig, bara några tiondels decibel på sången kan avgöra skillnaden mellan liv och död för en låt. Skillnaden mellan hit och platt fall. Detta var exakt vad som hände Carola i lördagskväll. Jag brukar själv sitta och "rita" volymkurvor i min sång bara för att varje vokal, varje andetag skall få sin rätta plats i mixen, detta är otroligt viktigt. Carola gör samma sak med sin mikrofonteknik IRL Live.

Har ni sett hur Carola rör på micken hela tiden när hon sjunger? Pröva inte detta själva* Carola har under 20 år utvecklat och förfinat denna teknik och nu är hon en mästarinna på det. Hon är extremt skicklig på att
ge varje liten del av en fras en perfekt plats i låten. Vi snackar tiondelar kanske hundradelar av en decibel. MEN vad gör tiondelar om ljudteknikern redan från början har skruvat ner henne tre hela deciebell!

Nu vet jag inte om det var så mycket som tre decibell det var min subjektiva uppfattning när jag hörde låten, det kan också bero lite på högtalarna i TVn hemma hos Sandra, men när kören låg långt långt högre än Caroloa hörde man ju att något verkligen var fel.

Som sagt det måste bli ändring på detta. Jag kräver minst två oberoende ljudtekniker som sitter som kontrollanter och genast griper in om en sångerska får för låg volym. En artist som har jobbat i månader, ja i år, skall inte kunna vridas bort och förlora 40-50 poäng av en klantig, okunnig eller i värsta fall illvillig ljudtekniker. Det är skandal! Allt för mycket hänger på detta.

Hur svårt kan det föresten vara? En ljudtekniker har tre reglage att balansera. En kanal för musiken, en för leadsången, och sedan en så kallad "grupp" för kören. Tre reglage som skall balanseras mot varandra i volym. När detta TV program går ut till hela Europa så måste detta fungera. Kompressorer och EQ är förhoppningsvis någorlunda inställda innan.

Att Europa sen älskade Finland och Lordi tycker jag var otroligt kul! Lordi kanske kan bidra till att Melodifestivalen blir mindre fjollig i fortsättningen, för vilka hårdrockare hade vi i Sveige? Jo Poodels! Sockersöta hårdrockare bland alla andra sockersöta pojkar i Melodifestivalen.

Men Carola hade bäst sång, bäst röst, bäst mikrofonteknik och bäst utstrålning av alla i hela tävlingen. Hade ljudtekniken fungerat så skulle hon fått flera tolvor och kanske till och med fått andraplatsen eller i
alla fall tredje platsen.

Till sist vill jag säga Tack Athen! För en underbar föreställning! Den var kanon!

*En oerfaren sångare bör hållla micken helt still några centimeter från munnen i höjd med hakan så att man kan se munnen Sen sköter förhoppningsvis ljudteknikerns kompressorer volymkontrollen automatiskt. På stora galor och i TV finns det alltid compressorer. I mindre samanhang kanske det inte finns kompressorer och då måste man börjar jobba med att röra micken själv.


Om författaren

Författare:
Marcus Perlitz

Om artikeln

Publicerad: 22 maj 2006 16:50

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: