Ett gäng nazister har etablerat sig i kommunen och uppenbarligen propagerat inför eleverna, vilket med rätta upprör lärarna på skolan. Tidigare har skolan förbjudit eleverna att bära Fristad-jackor, på grund av att dessa burits av stökiga ungdomar. Blågula tröjor har också förbjudits vilka av skolpersonal uppfattats som nationalistiska och nu drar skolan ett varv hårdare och planerar att betygssätta elevernas åsiktsyttringar, för att ellimenera uttalanden som strider mot demokratisk och humanistisk människosyn.
Att en skola tar hårdare tag mot rasism och främlingsfientlighet ställer varje anständig människa sig bakom. Men, betygsätta en person för eventuell åsiktsyttring – är det rätt väg?
Förslaget är lika befängt som det folkpartistiska förslaget om att åsiktsregistrera muslimska elever. Vi kan inte –och ska inte – bestraffa någon medborgares åsiktsfrihet, vilket dessutom inte bara är en demokratisk rättighet utan även en negativ rättighet och dessa har till skillnad mot positiva rättigheter den praktiska fördelen att de omfattar varje människa på jorden. Det är en så kallad mänsklig rättighet. Dessutom förtjänar ingen människa på jorden att bestraffas för sin kompetens, utan för den faktiska gärningens skull. Juridiken ska skilja mellan sak och fakta. En enda lärare i kvällens debattprogram opponerade sig mot det knasiga förslaget och denne var inte helt oväntat SO-lärare.
På vägen hem från jobbet hör jag på radion skolminister Ibrahim Baylan, tala för att polisen ska få köra skolkande elever tillbaka till skolan och i samma nyhetsinslag; hur elever på en annan skola vägras inträde på skolbiblioteket, för att de bär keps eller har hängiga byxor som blottar kalsonger och trosor, på sig.
Ursäkta, vad i helvete är det för bestraffningar egentligen?
Den ena simplaste lösning efter den andra och hela tiden inskränker de elevernas friheter. Det skulle aldrig en arbetsgivare få genomföra, ty då skulle facket agera blixtsnabbt. Varför har det blivit så här? Jag kan inte tro annat än att majoriteten lärare är trötta och inte riktigt kan hantera situationen, därför angriper de problemen ytligt och lösningarna slår fel. Men: vad gör det –det gäller ju bara omyndiga elever? Nej det förhåller sig inte riktigt så, ”skolan viktigast uppgift är att verka för demokrati och alla människors lika värde”, hör man då och då politiker säga. Det låter bra, ge då också eleverna möjlighet till att utnyttja demokratins hörnstenar och bilda unga, djärva demokrater. Istället för att komma med lösningar, som om de inte hör hemma i diktatur, bara är ett led i ett alltmer utbrett storebrorsamhälle.
PS. Förslaget om betygsättning av åsikter, kommer inte att godkännas av skolverket, tack och lov.
Av Yohannis Petersson 10 apr 2006 10:57 |
Författare:
Yohannis Petersson
Publicerad: 10 apr 2006 10:57
Ingen faktatext angiven föreslå
Politik, &, Samhälle, Folk, &, Makt, Politik & Samhälle, Folk & Makt, det, otäcka, ”storebrorssamhället”, 2, skola, kungälv, kommun, föreslår, betygsätta, elevernas, åsikter, syftet, begränsa, rasistiska, sexistiska, uttalanden, svt, debatt, behandlar, ämnet, 4, 4 | föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå