sourze.se

5 aktuella DVD-recensioner vecka 13

Förra årets mest överskattade film konkurrerar med afrikansk misär och talanglös snygging i Uppsala. Medelmåttig Cage och Diaz lämpliga alternativ till dåliga tv-tablåer.

Ser inte längre lika mycket på tv. Följer bara CSI, Desperate Housewives, Lost och Little Britain nu för tiden. Men det blir en hel del film. Här följer fem aktuella dvd-filmer som ligger på hyrdiskarna och väntar på att få en andra chans. Några av dem förtjänar det. Andra borde kanske ha blivit pet-flaskor istället?

Titel: Den utvalde
Land/år: Sverige, 2005
Speltid/genre: 100 min.,thriller
Manus & regi: Martin Söder och Eric Donell
Skådespelare: Andreas Wilson, Julia Dufvenius, Björn Granath, Vanna Rosenberg
Betyg: G

Plot: Johan Andreas Wilson en socialt störd men analytiskt begåvad polisstudent får ett ovanligt tillfälle att visa sin talang när en serie bestialiska mord begås. Spåren leder till Uppsala universitet och Johan blir utsänd att avslöja den narcissistiska galningen som arrangerar sina mord som olyckor. Det som först förefaller en riktigt spännande svensk thriller blir efter ett tag ett halvslött romantisk drama för att på slutet i alla fall nå medelmåttig polisaction. Wilson är snygg, men talanglös som skådis, dock stort beröm till Söder och Donell som gjort en hyfsad thriller trots begränsad budget och filmerfarenhet.

Titel: A history of Violence
Land/år: USA, 2005
Speltid/genre: 96 min.,thriller
Manus: John Wagner och Vince Locke
Regi: David Cronenberg
Skådespelare: William Hurt, Viggo Mortensen,
Betyg: IG

Plot: Viggo heter inte Tom utan Joey och är ingen snäll midwestpappa som bara serverar på café. Han är också bror till en maffiaboss inne i storstan och har dödat mängder med människor i sina dagar. När han en dag gör ett hjältedåd och avstyr ett rån på det lokala fiket hinner hans förflutna ikapp honom och maffian med den. Joen gör upp med sitt förflutna och barnen liksom frun drabbas men vaknar också upp en aning ur landsbygdslummern och sin egen bekvämlighet. Dåligt manus med dåliga skådespelarprestationer och en gubbsjuk regissör gör förra årets mest överskattade film.

Titel: Moolaadé
Land/år: Senegal/Frankrike, 2004
Speltid/genre: 120 min.,utger sig för att vara komedi men jag bedömer den snarare som ett tragiskt drama med given utgång, en melodram.
Manus och regi: Ousmane Sembene
Skådespelare: Fatoumata Coulibaly, Maimouna Helene Diarra, Salimata Traoré m.fl.
Betyg: G-

Plot: Några barn i byn vill inte bli omskurna och tar sin tillflykt till en kvinna som nästan dött efter sin omskärelse och svåra barnafödanden och nu brutit med den afrikanska traditionen. Byns män förfäras liksom det råd av äldre kvinnor som har i uppgift att bära den brutala sedan vidare från generation till generation. Kvinnorna revolterar slutligen och byns hövding får en chock då hans egen son, som bott några år i Frankrike, ger dem sitt stöd. Radioapparater bränns de anses moderna och farliga och barn omskärs slutligen men kvinnorna bestämmer att det är sista gången. Dyster bild av Afrika som inte minskar fördomarna om att U-länderna många gånger lever i en annan tidsålder än I-länderna.

Titel: Lord of War
Land/år: USA, 2005
Speltid/genre: 116 min.,action
Manus & regi: Andrew Niccol
Skådespelare: Nicholas Cage, Jared Leto, Bridget Moynahan, Ian Holm, Ethan Hawke
Betyg: G-

Plot: Juri Orlov är världens skickligaste vapensmugglare och gör stora pengar på krigshärdarna i Afrika och de före detta Sovjetrepublikerna. Han lämnar tidigt sina föräldrars usla restaurang och bär flera pass på sig, ständigt efterspanad, då han förser guerillor och småpåvar med uzis, kalasjnikovs och regelrätta kanoner.

Titel: In her Shoes
Land/år: USA, 2005
Speltid/genre: 130 min.,dramakomedi
Manus: Jennifer Weiner, Susannah Grant
Regi: Curtis Hanson
Skådespelare: Cameron Diaz, Anson Mount, Toni Collette, Richard Burgi, Candice Azzara
Betyg: G

Plot: Snäll och elak syster bråkar och kommer ifrån varandra efter att elak syster legat med snäll systers nya pojkvän och dito chef. Tillsammans upptäcker de att de har en mormor och att de gillar varandra trots att de tolkat barndomen, med den psyksjuka mamman som begått självmord, radikalt olika. Dussinfilm som ändå griper tag i dig stundvis och har en viss sensmoral som man kan acceptera. Säkerligen en juste mensfilm eller bara söndag-då-det-regnar-och-du-är-bakfull-rulle.

Om författaren

Författare:
Per Hånell