sourze.se

Smartare trängselavgifter i Götet

Kära göteborgare,
Gör inte om Stockholms misstag. Inför inte det dyra system som Stockholm antagit.

Missförstå mig inte: Jag är för trängselavgifter. Det är framtidens modell. Det är det hittills bästa sättet att komma till rätta med ökad population och mobilitet, men med kontroll på miljöeffekterna. Det håller inte att bara bygga ut vägarna, eftersom det bara skapar mer trafik. Det blir ohållbart, vilket många storstäder ute i världen inser i allt större omfattning.

Men Stockholmsmodellen är alltför dyr och byråkratisk. Politikerna verkade väldigt tända på avancerad teknik. Tyvärr ligger ett politiskt rävspel också i botten. Miljöfolk ville införa ett dyrt system, ett som var alltför dyrt för att skrota. En mer humanistisk syn är att införa ett system som är billigt men istället ger stor acceptans genom morötter istället för piskor.

Flera artiklar har skrivits i ämnet att rent marknadsekonomiskt är det försvarbart med trängselavgifter. Det är mycket olyckligt att frågan blivit partipolitisk uppdelad. En mer humanistisk idé skulle attrahera humanister i alla politiska läger.

Jag har under ett drygt decennium försökt påverka politikerna i Stockholm och London att acceptera ett annat billigare förslag. Utan att jag egentligen fått veta varför har mitt förslag refuserats eller ignorerats.

Jag föreslår att Göteborg tar lärdom av Stockholms dyra "försök" och istället arbetar fram ett billigare, enklare och bättre alternativ. Här är mitt förslag:


* Avgiftzonen markeras endast med vanliga skyltar vid infarterna. Skyltarna kan med tiden enkelt och billigt flyttas om så behövs.

* Den som ska köra inom zonen under den avgiftsbelagda tiden, måste ha med sig en giltig GL-biljett/månadskort, eventuellt kompletterat med ett fordonstillägg. T.ex. placerat synligt i framrutan på bilen. En del hävdar att man ska känna att det kostar varje gång så fordonstillägget kanske bara ska gälla för en dag i taget. Miljöklassade bilar slipper tillägget.

* Övervakningen sker med hjälp av parkeringsvakter och polis. Systemet bygger på samma idé som den med körkortet, dvs de allra flesta innehar körkort och för det behövs inga bommar eller fasta kontrollstationer. Kontrollen sker med hjälp av stickprov och eventuella böter.

Detta innebär:
* Inga dosor i bilarna.
* Inga tekniskt avancerade övervakningssystem.
* Inga nya avancerade betalningssystem. Betalningsströmmarna för dagens biljetter finns ju redan.
* Ingen möjlighet för dem som bor i innerstan att köra avgiftsfritt.
* Inga fotobevis, dvs ingen tvekan om vem som körde bilen.
* Mindre storebror-övervakning, dvs inga datasystem som håller reda på in- och ut passeringar.


Poängen är att avgiftssystemet blir extremt billigt. Dessutom finns en morot för den bilist som löst månadskort att ställa bilen en dag, en vecka eller hela månaden eftersom han med sitt GL-kort åker "gratis" på buss och spårvagn.

Mindre av övervakning och mer pengar direkt till kollektivtrafiken kan göra systemet mer legitimt i medborgarnas ögon. Självklart kommer det dock att krävas olika kontrollinsatser och ganska höga böter för att minska tjuvåkningen, ungefär som på spårvagnen idag.


Om författaren

Författare:
Björn Bernhardson

Om artikeln

Publicerad: 14 mar 2006 13:43

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: