Det handlar alltså om att Connex, som på entreprenad för Storstockholms Lokaltrafik SL kör tunnelbanan i Stockholm, har avskedat SEKO:s fackklubbsordförande Per Johansson. Jag har ingen aning om huruvida Johansson är en skitstövel som borde ha sparkats för länge sedan, om han bara inte varit fackordförande, eller om han är en seriös facklig representant som både värnar om medlemmarnas och passagerarnas säkerhet. Båda åsikterna har framförts.
Tvisten kommer väl så småningom att lösas genom i första hand förhandlingar mellan parterna och i andra hand i domstol. Inget konstigt och ovanligt med det kan man tycka. Men då känner man inte till fackets påtryckningsmedel: sjukskrivning.
Självklart kan inte facket gå ut och uppmana medlemmarna att sjukskriva sig men det går fint och underblåsa förfarandet. Så här säger Pierre Sandberg, som är styrelseledamot i fackklubben, enligt Svd den 1/10.
"Hittills har minst ett 30-tal förare uttryckt intresse för att ställa upp" och fortsätter "på måndag lär det inte rulla så många tåg…." Han förklarar att fackklubben inte organiserar eller sanktionerar aktionen, men säger samtidigt att den är välkommen. "Det gläder mig att de försvarar sin ordförande", är hans kommentar.
Som var och en inser är avståndstagandet mot massjukskrivning både kraftfullt och resolut så det förslår.
För att ytterligare piska upp stämningen skriver styrelsen för fackklubben AB 1/10 att avskedandet är "En direkt attack mot alla Sveriges arbetstagare och fackliga representanter". Här krävs hårda tag således. Miljoner arbetstagares framtid är hotad.
Aftonbladets ledarsida den 1/10 går inte helt oväntat till angrepp mot Connex utan att kunna prestera mer än två skäl till klubbordförandens försvar. Är man facklig förtroendeman är man både ofelbar och oavsättlig. Massjukskrivning tar Aftonbladet försiktigtvis inte upp. Möjligen beroende på att Aftonbladets tryckeri också brukar drabbas av samma fackliga kampmetoder. Vidare säger tidningen att "avskedandet är ett angrepp på säkerheten i kollektivtrafiken".
Om säkerheten nu är så usel som AB påstår, borde rimligen kritiken i första hand riktas mot Stockholms läns landsting som via SL äger och har huvudansvaret för tunnelbanan. Men det aktar man sig för då SL har en socialdemokratisk styrelseordförande och finanslandstingsrådet har samma partifärg. Bättre och smakligare då att rikta kritiken mot entreprenören. Connex är ju dessutom - ve och fasa - utländskt.
Nu får väl i stockholmare se hur det blir med massjukskrivningarna och vilken effekt det får. Men tystnaden från sossarna och fackets underblåsande av olagliga metoder är ynkligt. Övriga vänstern applåderar bara naturligtvis.
Av Lars Nilsson 03 okt 2005 13:52 |
Författare:
Lars Nilsson
Publicerad: 03 okt 2005 13:52
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå