Ett av de hetare ämnena i maillistan jag abonnerar på, har den senaste veckan varit fördomar om ryskor. Någon hade ett par vänninor som tagit illa vid sig av Diesels senaste kampanj, där en rad matrjuskor i uppblåsbart format med vidöppna munnar figurerar. Dessa kvinnor, som bor i Italien, upplever att det finns en allmän uppfattning i Europa om att ryskor är lättfotade och sämre än europeiska kvinnor.
Var kommer människors bild av den lättfotade ryskan ifrån? Oräkneliga tidningsartiklar i västerländsk media om män som åker till öst för att hämta hem sin drömkvinna? Hemsidor som bride.ru där kvinnor som drömmer om en enkel väg till ett bättre liv förnedrar sig själva? Det faktum att ryska turistbroschyrer alltid har minst ett par annonser för eskortservice och stippklubbar?
Är det inte så att den bild som förmedlas till övriga världen också understöds av egna handlingar? Igår kikade jag på senaste numret av The Moscow Times och dess bilaga G!O Magazine. Båda skrivna på engelska. Den senare listar de tio populäraste nattklubbarna just nu, varav 8 är stippklubbar där man inte bara får se utan även röra. I veckans mest lästa artikel, Striptease pioneer, berättar grundaren till Dolls, Moskvas första i slaget, om sina planer på att göra klubben mer lättillgänglig för utlänningar.
När skribenten frågar varför han tror att efterfrågan på ryska strippklubbar ökar, serverar Dmitry Zakharov stereotypen om mannen på ett silverfat:
“Men are known to have certain weaknesses: money, cars. They also enjoy watching beautiful women. There’s a big demand for this kind of thing. Men like to come here after a hard week at work, eat a good meal, smoke a cigar and watch a beautiful woman undress to music. Maybe he has family or business problems, and here he can talk to an intelligent girl and that will make him feel better; 85 to 90 percent of our girls have a higher education."
Inom socialpsykologin säger man att människan tar på sig de roller som omvärlden tilldelar henne. Ovanstående skulle kunna tjäna som ett bra exempel.
Jag har en bekant i Moskva som frekvent besöker denna typ av klubb, därför vet jag att det främst är ryska affärsmän, utländska affärsresanden, rika atleter samt en och annan utbytesstudent som utgör klientelet på St. Petersburgs och Moskvas strippklubbar. Dessutom hamnar då och då giftermål mellan klienter och dansare i modetidningarnas bildreportage:
“When I look at society pages in the back of glossy magazines, I see many of our girls who got married to some well-off people. In fact, many of them got hitched to our clients."
Det är det vi ser som vi bygger våra fördomar på, är det inte så? Men det är få som sett och lärt känna den verkliga ryska kvinnan. Hon som kämpar för att komma sig upp på karriärstegen och sedan får hälften så mycket i lön som sin kollega, mannen. Hon som stannar hemma med barnen och sköter hushållet år efter år därför att svärmor blivit för gammal för att sitta barnvakt eller därför att hon sällar sig till den allmänna uppfattningen om att barn inte bör sättas på dagis i för tidig ålder då de inte kan hävda sig mot de äldre ungarna. Det skulle inte skada om hon också fick utrymme i media någon gång då och då.
Av Camilla Bondareva 30 sep 2005 15:52 |
Författare:
Camilla Bondareva
Publicerad: 30 sep 2005 15:52
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå