sourze.se
Artikelbild

Årets julkalender riktad mot kärnpubliken

"Det stämmer att debatten lyser med sin frånvaro i år. Men inte för att vi blev rädda eller lata efter förra årets debatter."

Julkalendern har visat sig över åren vara en angelägenhet för alla. Det är fantastiskt kul!

Det är störtomöjligt att producera en julkalender som passar alla - och i år har vi valt att rikta oss mot julkalenderns kärnpublik - 4-5-åringarna. I förskolegruppen fungerar julkalendern, enligt statistiken och responsen, alldeles utmärkt. Det är en varm och filosofisk kalender med mysiga karaktärer som de yngsta kan identifiera sig med. Förra årets kalender, Håkan Bråkan, å sin sida riktade sig uppåt i åldrarna mot 9-10-åringen - men sköt över huvudet på de faktiskta lucköppnarna. Och många småbarnsföräldrar var besvikna.

Att producera en fullödig dockproduktion är inte alls en besparing! Det kostar minst lika mycket som "vanlig" dramatik. Vi försöker från år till år variera uttryckssätt och produktionssätt, precis som vi försöker variera målgruppsfokuset.

Det stämmer att debatten lyser med sin frånvaro i år. Men inte för att vi blev rädda eller lata efter förra årets debatter. Den här julkalendern var redan under produktion när den förra sändes, precis som inspelningarna av nästa års kalender redan är i full gång. Och manusarbetet för en dramaserie drar igång minst ett år innan produktionsstart. SVT har under åren sänt många julkalendrar Julens Hjältar, Pelle Svanslös, Dieselråttor och Sjömansmöss etc etc som varken har upprört eller fört en samhällsdebatt.

Och jag kan försäkra om att vi även i framtiden kommer att fortsätta variera både form, tilltal, innehåll och målgrupp. Och jag är övertygad om att vissa kalendrar i framtiden kommer att både uppröra, engagera och inspirera till debatter för den vuxna delen av publiken.

God Jul!!


Om författaren

Författare:
Johanna Frelin

Om artikeln

Publicerad: 22 dec 2004 10:02

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: