sourze.se

Handbok för rika att bli rikare

Instruktioner för samvetslösa personer, som vill tjäna pengar på lagligt sätt.

Fas ett

Börja med att köpa ett register med namn och adressuppgifter på låginkomsttagare. Låginkomsttagare dåligt utbildade människor som är lättlurade och drömmer om en storvinst. Sedan kör man ett massutskick av trevliga broschyrer som verkar seriösa. Där man marknadsför någon form av produkt eller tjänst, man kan ta överbetalt för. Gärna på avbetalning.

Regler för broschyrer: Se alltid till att det finns någon form av tävling där man kan vinna en drömsemester på Spanska solkusten eller köpa en ny bil. Det finstilta ska vara svårupptäckt och luddigt formulerat för någon som inte är gediget juristutbildad. Med i utskicket ska även finnas något från en välkänd välgörenhets organisation t.ex. Röda Korset, lotter, pennor eller något annat som är lätt att få tag på i stora mängder utan att någon frågar. Viktigast är att organisationens logo finns på medskicket ifråga. Att organisationen inte har något med Firma Fiffel & Båg att göra, det är en annan sak. Men se till att "glömma" och upplysa dina blivande offer, ursäkta, kunder om detta.
Och för att vara säker på att "kunden" inte glömmer bort att betala och kan spara på portopengar, erbjud dem att betala via autogiro. Häng för säkerhets skull på en liten tävling till autogirot, så att "kunden" inte kan motstå detta.

Fas två

Nu när "kunden" snällt betalar in varje månad måste "kunden" hållas lugn, så han/hon inte börjar ställa allt för många frågor. Skicka därför med jämna mellanrum ut ett litet nyhetsblad, där du pressenterar lyckliga vinnare. Och släng in lite fler extra erbjudanden i form av tävlingar, som sedan också kan pressenteras i nyhetsbladet.

Fas tre

Om "kunden" efter ett tag börjar krångla och vill ha sina pengar tillbaka, börja då med att vara svår att få tag på. Genom långa väntetider på telefonen och lång tid innan du svara på eventuella e-brev eller vanliga brev. När inte detta längre fungerar, ge "kunden" en trevlig liten chock, där du visar hur mycke det kostat dej att "ta hand om" allt pappersarbete. Samtidigt som du viftar med det luddiga kontraktet som "kunden" i sin enfald inte begrep sig på. Med andra ord, "kunden" har inte en chans att få några större summor tillbaka. Och eftersom kontraktet är vattentätt juridiskt finns det inte mycke för "kunden" att göra.

Forsätter "kunden" trots detta att bråka, ge "kunden" den överbetalda varan i fråga, men se till att dra ut på det hela så länge som möjligt. Skicka gärna med obegripliga utdrag från dataskärmen, med siffror som inte ens någon med bättre utbildning begriper sig på. För att dra ut på proceduren ytterligare kan du skylla på omorganisationer, chefsbyten eller Kalle Ankas moster. Hugg vad som kommer för dig. "Kunden" är i alla fall utlämnad åt dej. Du har lagen på din sida.

Fas fyra

När det börjar brännas under fötterna är det dags att flytta pengarna till Caymanöarna eller någon annan trevlig liten ö. Dit inga snokande myndigheter kan följa efter.

************
Detta skrev jag för något år sedan, när jag var som mest ursinnig på ett företag som heter Premie Invest. Jag och min mor började "spara" någon hundralapp i månaden. När vi sedan ville ha våra pengar tillbaka...

Det tog mej minst ett år att även bli av med reklamutskicken, efter att jag sagt upp bekantskapen med XXXX dessa ord lämpar sej inte i tryck och sedan dess har jag inte funderat så mycket mer på det hela. Pengarna får jag inte tillbaka i vilket fall som helst. Men tydligen hittar Premie Invest fortfarande nya offer och för de har ännu inte försvunnit till soligare trakter. Min mor fick nämligen en påringning här om dagen. Där hon blev erbjuden att "spara" igen. Premie Invest har även haft "äran" att vara med i Plus och Sverkers lilla soptunna. Men eftersom Premie Invest har lagen på sin sida, finns det inte mycket annat att göra än att varna för deras "marknadsföring."

PS. Om någon från Premie Invest läser detta, ett tips; undvik ALL kontakt med mej och min mor. Man ska inte väcka den björn som sover...

Fotnot: Fas ett, är bara spekulationer vad gäller hur man kommer över namn och adressuppgifter. Fram till och med fas tre, är en sann historia. Och fas fyra har jag över huvudtaget inga belägg för, även detta är rena spekulationerna. Försökte hitta något om vem som fanns bakom Premie Invest och ECP som stått som betalningsmottagare på avierna. Vi började aldrig betala via autogiro Men det jag hittade när jag sökt på ECP verkar inte stämma in. Tvivlar på att ECP är en hjälporganisation för barn lika så tvivlar jag på att det är en datafirma.


Om författaren

Författare:
Ilona Betula

Om artikeln

Publicerad: 28 jan 2004 17:39

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: