sourze.se

Orden: Viskningar och rop

I begynnelsen var ordet och ordet var Gud.

Så säger den heliga skrift oss i Johannes Evangelium.

Ordet skulle således ha skapats före hela vår värld.
Människans språk, som genom erövrandet av ordet skiljer oss ifrån alla andra jordiska skapelser.
Ordet:
Det talade. Säkert mycket primitivt och intimt förknippat med kroppsspråket,som det måste ha använts genom generationer under eoner av tid.
Ordet:
Det berättande. Det uppmanande.
I ofredstider ett rytande.
I kärleksbädden endast en viskning.
Ordet:
Maktens hårda,kärva ,brutala.
De förtrycktas försiktiga,dröjade,vägande varje nyans med omsorg.
Ordet som ropades ut på torgen!
Ordet som försiktigt knackades i en cellvägg i fängelsets vakum med hopp om en lyssnare och uttydare.
Ordet som givits oss av Gudar och av våra jordiska Herrar.

Ordet som till sist fann sin form och kunde nedtecknas och på så vis tala till oss direkt ifrån de som levt för mycket länge sedan.

Var och en av oss har sin särskilda tolkning av orden vi konsumerat under vår livstid
Våra ord är alla färgade av klass, kultur, kön, etnisk bakgrund och den tid och plats där vi lever.
Samt vår högst personliga tolkning, beroende på det liv vi levat.

När vi blir lite äldre lär vi oss att olika ord kan ha samma betydelse på flera språk och tvärtom.
En annan mening nu och då.
En tredje betydelse i en för oss främmande kultur.
Smaka på ordet "heder" vars olika innebörd här och där har skapat en modern katastrof.

"Rubicon" är för mig alltid "the point of no return".
Platsen där Caesar valde att, symboliskt, kasta sina tärningar.
Muttrar jag detta ord är det ingen i min omgivning som ens försöker hindra mig att slutföra det jag gör, även om de kan se katastrofen lura bakom hörnet.

"Et tu, Brute".
En evig påminnelse:
Lita aldrig,aldrig på någon.

Samma människor som ropat "Hosianna" och "Se vår konung kommer till oss" hade inga problem med att skrika "Korsfäst" tre dagar senare.

"Fader förlåt dem ty de vet inte vad de gör."
Dessa ord:
Ett under av förlåtelse bortom mänsklig fattningsförmåga.

Rökstenens gripande runor:
"Men Varin skrev dem, fadern, till minne av den döde sonen."
Den ofattbart smärtsamma förlusten av ett barn.
Samma sorg då som nu?

Vi kallar Jesus Kristus för en mytisk profet, en förvirrad svärmare från Nasaret eller Guds son, beroende på hur vår tro ser ut.
Lika fullt blev han avrättad som en samhällsomstörtare
eller terrorist, som vi säger i dag.
Romarna och även judarna själva ansåg den saken höjd över alla tvivel. Pilatus och den lille kohandlaren Kaifas möjligen undantagna.

"Ein Fürer, ein Volk, ein Staat" ansågs vara briljant retorik av herr Goebbels 1938.
I dag ekar ramsan patetiskt tom.
Vi förstår inte att hela det fria, demokratiska Tyskland jublade över dessa torftiga ord.
Men visst fanns det bakomliggande orsaker, som innehöll förklaringar,som många än i dag inte vågar eller orkar ta till sig?
Hitler valdes av en majoritet av folket i fria demokratiska val.
Detta kan vi aldrig, aldrig tillåta oss att glömma.
En sådan glömaska kan kosta oss hela vår existens.

"Apres moi."
Efter mig.
Glasklart, eller?
För just mig betyder de orden "nästa kvinna."

När kastanjerna vissnat den hösten tog han mitt ansikte mellan sina händer.
"Ma petit
Jag blir inte din sista kärlek.
Det kommer andra efter mig," och jag tolkade vad han i själva veket sade:
Att det kommer andra kvinnor... apres moi.
Så min översättning är den sannaste:
För just mig.

Vilka av dagens sanningar kommer att vara lögner om ett par hundra år?
Vilka av våra lögner kommer att vara etablerade sanningar?
Det vet vi inte, ty det är som Khalil Gabran Profeten säger: "Morgondagens land kan du inte besöka.Inte ens i dina drömmar."
Våra barnbarns barnbarn kommer att vistas där, och har vi tur kanske vår hjälp genom djungeln av viskningar och rop har givit dem ett visdomsord att spara. En hjälp att tolka.
Kanske inte ens det.
Vi kan bara lära våra barn ifrån mycket tidig ålder att inte låta sig dränkas av ropen utan komma i håg att lyssna efter viskningarna,även om det kräver skärpt uppmärksamhet och ett aktivt, kritiskt lyssnande.


Om författaren

Författare:
Sunny Börjesson

Om artikeln

Publicerad: 08 nov 2003 12:28

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: