sourze.se

Trådbuss i trådlös värld

I framtiden ska allt vara trådlöst, Landskrona kommun satsar på trådbuss...

Är det någon som gjort ett besök i Landskrona den senaste tiden? Då har ni säkert sett att det hänger kablar över halva staden. Tittar man upp ser man ett gytter av ledningar som löper kors och tvärs i skyn. Det är ingen vacker syn. Än värre ser det ut när man tänker på de 38 miljoner Landskrona kommun plöjt ned i projektet. Visserligen har man fått hälften i statsbidrag, men det är likväl skattepengar. I stort sett varenda Landskronabo skakar på huvudet åt alltihop. Man har protesterat och krävt folkomröstning. Det har inte hjälpt. Politikerna vet ju att en folkomröstning skulle leda till ett rungande NEJ. Även räddningstjänsten har protesterat mot projektet redan från början. Trådarna innebär att det blir svårare att utföra räddningsinsatser, även om strömmen bryts måste man skyddsjorda och detta medför att en räddningsinsats tar längre tid.

Från kommunens sida hävdar man att denna trådbusslinje ska ge Landskrona en miljöprofil. En ganska konstig idé med tanke på att trådarna i sig förfular miljön. Man hävdar också att det är ett modernt system och att andra städer är intresserade av att införa trådbussar. Landskrona ska vara pionjär! Jag vill påstå att man är ganska många år för sent ute om man vill vara pionjärer inom detta område. Både Stockholm och Göteborg har haft trådbussar, men dessa togs ur drift 1964 i båda städerna.

Att köra med trådbuss istället för dieselbuss beräknas bli 800’000 kr dyrare om året. Vilket verkar väldigt svårt att försvara i en kommun med ansträngd ekonomi. Man väljer också att skriva av trådbussarna på betydligt längre tid än de betydligt billigare dieselbussarna. Även detta verkar lite väl optimistiskt och som ett sätt att kamouflera kostnaderna.

Man har också provkört en inlånad buss, vilket har lett till en del ökad rapportering i media. Bland annat har jag stött på en artikel på Landskrona Direkt där man berättar om en av landets modernaste bärgningsbilar vars uppdrag varit att transportera bussen från garaget till trådarna. Man undrar ju lite försiktigt hur man har tänkt lösa den biten när de riktiga bussarna levereras, det verkar onekligen korkat med en buss som måste anlita en bärgare för att kunna starta.

Orusttrafikens chaufförer berättar också om hur det är att köra trådbuss jämfört med vanlig buss. Man måste till exempel före start kontrollera att bussens chassi inte är strömförande. Jag tycker inte det låter betryggande alls. Inte vill man väl sitta i en buss vars chassi kan bli strömförande.

Det fullmäktigebeslut som gav klartecken för detta groteska projekt är ett bevis på hur lite politikerna i Landskrona lyssnar på invånarna. Det handlar bara om att till varje pris driva igenom det ena usla projektet efter det andra. I Landskrona är majoriteten alltid i underläge, vilket också illustreras att man valt att lägga den dyra trådbussen på den minst trafikerade busslinjen.

Jag har absolut ingenting emot miljövänliga lösningar, men en lösning som innebör en förfulad boendemiljö och högre kostand är inte försvarbart.



Källor:
Länk: landskrona.se
Länk: landskronadirekt.com


Om författaren

Författare:
Camilla Johansson

Om artikeln

Publicerad: 27 aug 2003 11:47

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: