Minns ni reklamen? "Det här är ingen riktig post!" skrek gubben och en överlägsen kvinnoröst berättade hånfullt att Posten numera finns tillgänglig överallt, nära till dig och mig. Den nya Posten hette det och alla var glada och nöjda.
Bakom kulisserna var det inte så. När mormor Agda betalde räkningarna tog posten ut trettio kronor extra på varenda räkning. När handikappade Jens ville skicka julkort, tog posten fem och femtio kronor per frimärke. Mormor Agda fick klara sig utan kaffe, lille Jens hade inte råd att köpa den där Springsteen-skivan han hade hållit ett öga på.
Trots att posten årligen får fyrahundra miljoner kronor per år i stöd från staten för att tillhandhålla den service om man nu skall kalla det service som verkligen behövs vill nu den nya VD:n Erik Olsson lägga ner Kassaservice. Hans skäl är att den går med förlust, att allt mindre folk går och sköter sina enklare betalningsärenden via kassaservicen.
Newsflash! Det är väl banne mig självklart att allt fler väljer att lämna Kassaservicen när alla tjänsterna är helvetiskt dyra... Sist jag kollade kostade det trettio kronor att betala en räkning, rena rånet. Lösningen på att behålla kunderna och kanske till och med skaffa fler är att sänka priserna, inte höja dem, det vet till och med en sådan som jag.
Själv betalar jag sedan länge mina räkningar via internet, det gör hela familjen. Men Posten kanske glömmer att inte alla har tillgång till datorer och internet. Mormor Agda tycker att det där med data är krångligt. Med rosenröda kinder förklarar hon att man inte kan lära gamla hundar att sitta. Hon vill gärna gå till posten för att sköta sina ärenden, trots ockerpriser är ju personalen trevlig och man möter folk. Det är det värt tycker Agda. Lille Jens han sitter i rullstol och en CP-skada gör det svårt för honom att hantera en dator, dessutom gillar han inte maskinen och förstår inte varför han tvunget ska lära sig betala räkningar via internet. Nä, posten känner han igen, vid kassan är han självsäker och vet vad han gör.
Jag skulle mycket väl kunna gå tillbaka till posten om frimärket ännu en gång kostade två kronor och om en betald räkning gick på fem kronor, som förr.
Erik Olsson tycker självklart att detta är jättetrevligt, därför önskar han belöna sina kunder genom att stänga alla Servicekontor och menar att "det finns all anledning att se om det möjligtvis finns någon annan som skulle kunna sköta detta uppdrag lika bra, eller bättre, än Posten." Å hej, entreprenad, lösningen på allt som vi inte orkar lösa själva. Omoget.
Men det finns mer...
Erik Olsson vill också höja priset för banktjänsterna och slopa spärren för vad portot för brev får kosta. Den nya VD:n drömmer säkert om en Post där bara män i Armanikostym kommer in för att göra sina ärenden. Skit i alla andra, de här kostymnissarna betalar ju bra, och utan att gnälla! Wow!
Posten är menad som service, Erik Olsson, det är ert uppdrag att tillhandahålla tjänster som gör livet lättare för oss om du inte visste det redan. Det är inte Postens uppdrag att tjäna så mycket pengar som möjligt på kortast möjliga tid. Ert uppdrag är helt enkelt att vara Posten. Och där misslyckas ni totalt.
Av Naseer Alkhouri 26 jun 2003 13:25 |
Författare:
Naseer Alkhouri
Publicerad: 26 jun 2003 13:25
Ingen faktatext angiven föreslå
Politik, &, Samhälle, Näringsliv, Politik & Samhälle, Näringsliv, den, nya, posten, hej, nya, posten, vill, slippa, kärringar, cpbarn, vänliga, hälsningarerik, olsson | föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå