sourze.se

Socialtjänsten i Sverige

Med bland annat Oskarshamnsfallet i tankarna, har jag funderat på socialtjänstens verksamhet samt personalens utbildning och erfarenhet.

Om socialtjänsten - möjligheter istället för vanmakt hos klienter.

Aktuella fall.

Socialtjänsten bör i första hand leverera stöd och hjälp, skapa möjligheter för människor och kunna se människors resurser som ett humankapital, istället för att i första hand utverka så kallad "myndighetsutövning". Oskarshamnsfallet, "mormorsupproret" socialförvaltningarna i Umeå respektive Ekerö, Kumlafallet, och många andra fall. Mycket få fall når media.

Maktstruktur.

Alla dessa fall präglas av makt och vanmakt i en maktstruktur, och nära nog identiska prestigemönster. Så kallat myndighetsmissbruk som ytterst kan fortleva på grund av åsidosatt förnuft, på grund av plånboksfrågor och en nära nog obefintlig lagstiftning för konkreta påföljder för myndigheter och handläggare.

Utsatta familjer som behöver juristkompetens och annan specialisthjälp för att kunna hävda sina rättigheter eller få en rättvis och jämlik rättslig prövning. Familjer som behöver en duktig advokat och psykologstöd när breven från socialförvaltningen eller länsrätten trillar ner på hallgolvet.

Tillsynsmyndigheter.

Tillsynsmyndigheter som JO justitieombudsmannen och Länsstyrelsen är i sammanhanget ofta tandlösa ämbeten. Socialnämnder lokalpolitiker och länsrätter handläggare på förvaltningsdomstolar följer alltför ofta mer eller mindre kompetenta socialsekreterares förslag till olika beslut, vilket kan ödelägga människors liv för lång framtid.

Ett besök eller en skrivelse från JO eller Länsstyrelsen stramar kanske upp handläggningen på en socialförvaltning under en kortare tidsperiod. Sedan faller sannolikt sekreteraren snabbt tillbaka i de gamla vanliga mekaniska pappersrutinerna igen.

Debatten.

Så länge debatten präglas av starkt missnöje och anmälningar från medborgare respektive försvar eller tystnad från myndigheter politiker, chefer, handläggare sker ingen förändring. Det är dags att ändra fokus och syna orsaker och verkan i sammanhanget, innan detta är / blir vardag i en anpassningsprocess.

Personalens utbildning och erfarenhet.

Socionomer bör erövra en legitimation, vilken dras vid grovt tjänstefel eller vid upprepade tjänstefel enligt brottsbalken av till exempel en ansvarsnämnd liknande advokatsamfundet, eller i form av böter för kommunen. För att socialsekreterare inte ska projicera / blanda egna problem med klienters bör dessa vidare genomgå självanalys / terapi innan ett examensbevis erhålls.

En kontinuerlig vidareutbildning bör även finnas med i dessas utvecklingsplan. Nyutexaminerade socionomer eller barnlösa dito bör inte handlägga t ex LVU-ärenden. Nyanställda bör även få särskilt forskarstöd vid introduktionen på en arbetsplats eller kontinuerligt stöd som till exempel i Skellefteå. En påtvingad rotation i arbetet efter ett visst antal år torde även vara nödvändig.

Vidare måste en fördjupad kvalitetskontroll av arbetet med särskilt LVU-mål utvecklas. Slarvigt genomförda familje-/fosterhemsutredningar kan senare eventuellt leda till olika övergrepp på barn. Höga ersättningar vid placeringar för tankarna till en marknad för en sorts handel med barn.

Slutsatser.

Så kallade "kändisar" stämmer pressen när den skriver om deras privatliv, medan medborgare tvingas gå till media och blottlägga sitt privatliv för att kunna få en rimlig och rättvis handläggning.

Socialtjänsten är en tung organisation med relativt hög sjukfrånvaro och med låga kommunala kvinnolöner. Socialarbetare som inte mår bra riskerar även att mobba sina kollegor.

En grundförutsättning för en väl fungerande socialtjänst är att medborgarna har förtroende för verksamheten så att de vid behov verkligen vågar uppsöka servicen, och att detta kan ske utan kränkande konsekvenser.


Om författaren

Författare:
Ellen Lievet

Om artikeln

Publicerad: 02 apr 2003 10:21

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: