När jag sätter mig ner och funderar på i vilken omfattning jag stöter på, och påverkas av reklam så kan jag ibland känna mig lite oroad.
En vanlig vardag spenderar jag 1-2 timmar online, och utsätts där för mängder av mer eller mindre kryphålsutnyttjande utsugarföretag som bombarderar mig med så kallade pop-ups och liknande. På vägen till skolan läser jag en av gratistidningarna, som givetvis är fyll med reklam.
Så fort jag befinner mig utomhus, till exempel då jag väntar på bussen, så ser jag reklamaffischer av olika slag. På kvällen ser jag på kabeltv, och spenderar säkert 20 minuter varje kväll med att se på reklamfilm.
Jag tror att de flesta människor känner igen sig i min vardag. Men vad innebär då allt det här?
Jag utger mig inte för att vara en ekonomisk expert av något slag, och det här är trots allt ett område som ligger inom de ekonomiska vetenskaperna, men jag tror ändå att jag har lyckats resonera mig fram till något halvt hållbart i följande.
Som jag ser det så finns det inga företag som lägger ut pengar utan förhoppningen om att någon gång nästa vecka pga av den stora rean, eller om 15 år pga långsiktigt stärkande av varumärket få tillbaka de investerade pengarna. Eller rättare sagt, varför lägga tid och pengar på reklam om man inte till slut tjänar på kalaset? Givetvis kan man tänka sig att spenderade pengar på reklam till största delen är bortkastade pengar, men man måste i sådana fall fråga sig varför den svenska reklambranschen 2002 omsatte 7 576 miljoner, och 2001 8 282 miljoner Källa: Mediebyråernas Mediebarometer och Sifo Reklammätningar
Om vi då kan enas om att reklam lönar sig, åtminstone för det genomsnittliga företaget, varifrån kommer då företagens överskott och reklambyråernas vinst?
Den positiva effekt som företaget ser från sin marknadsföring är rimligtvis en av tre möjliga:
1. Man ökar sin försäljning
2. Man säljer samma varor till högre pris
3. Man ökar sitt börsvärde
Effekt nr 3 är förstås bara relevant för börsnoterade bolag, och är således inte alls lika allmängiltig som övriga två. Jag gissar nämligen att de båda andra effekterna
är mycket vanliga i den reklam vi ser.
Vi ser då alltså en situation där införandet av reklam till en marknad utan reklam får den effekten att en viss mängd kapital skyfflas över från konsument till producent. Detta är alltså den direkta effekt som ca 8 miljarder, eller ca 900 kr per person, avser skapa i Sverige varje år.
Detta kan alltså uttryckas i form av att konsumenten betalar ett överpris för en vara. Det vill säga, då reklamen införs måste den finansierats, och med hjälp av reklamens övertalningskraft ändras den prisnivå konsumenten anser vara skälig nivå.
Detta, eller att konsumenten ökar sin konsumtion av denna specifika vara, detta trots att konsumenten inte alls hade agerat så utan reklamens närvaro.
Min slutsats är då att reklam fungerar som en apparat som ändrar konsumentens värderingar och vanor, utan att konsumenten nödvändigtvis har ens tänkt på detta, med det enda mål att skapa en större vinst för producenten.
Av Christofer Olsson 13 feb 2003 10:46 |
Författare:
Christofer Olsson
Publicerad: 13 feb 2003 10:46
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå