När man tittar på Ramona Danléns argumentation ser man att hon inte verkar ha brytt sig om att besöka Planka.nu:s hemsida. Där står det klart och tydligt att en höjning av kommunalskatten med 1:05-1:20 kronor skulle täcka alla
utgifter som idag betalas genom avgifter i form av månadskort, kontantkuponger etcetera. En sådan skattehöjning skulle gynna alla som tjänar mindre än 35 000-40 000 kronor i månaden.
Redan idag är cirka två tredjedelar av kollektivtrafiken i Stockholm skattefinansiserad, varför skulle inte den sista tredjedelen också vara det? De av oss som inte har råd att skaffa bil är tvugna att resa kollektivt för att ta oss mellan hem och arbete, skola eller vänner. Att åka kollektivt är dessutom miljövänligare än att sitta i avgasstinkande bilar, och denna form av resande borde uppmuntras.
I dagsläget investerar även SL i en rad sätt att förhindra folk från att planka. Att köpa in nya spärrar, bekosta kontrollanter och spärrpersonal etcetera kan beräknas uppgå till cirka 15 procent av SL:s totala budget, och vi ser här vilken vinst vi skulle kunna göra genom att förflytta dessa personer från sina nuvarande icke-produktiva arbeten till andra arbetsuppgifter, inom eller utanför kollektivtrafiken.
Om fler reste kollektivt skulle vi behöva bygga ut kollektivtrafiken och dessa personer skulle då kunna vidareutbildas till tunnelbaneförare eller dylikt. Här skulle vi dessutom göra en ekonomisk vinst eftersom behovet av att underhålla och bygga fler bilvägar skulle minska om fler ställde bilen hemma.
Som vi ser skulle det gå alldeles utmärkt att skattefinansiera kollektivtrafiken, och de enda förlorarna skulle vara de extrema höginkomsttagarna. Att kunna röra sig i Stockholm borde vara en självklarhet, inte ett privilegium för välbeställda.
Planka.nu genom
Av Peder Holmgaard 05 feb 2003 14:06 |
Författare:
Peder Holmgaard
Publicerad: 05 feb 2003 14:06
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå