Dessutom skall alla se att min pöjk ska minsann ha en ordentlig maskin! Och killar är killar, visst vill man ha lite fart på maskinen. Den känns inte så dum när den skakar där mellan benen i provkörningen. Vi säger inget till morsan om trimningen. Dessutom kan det ju inte vara så farligt – det var ju säljaren som föreslog det.
---
Det är främst åldersgruppen 15 - 17 år som är inblandade i mopedolyckor, det vill säga ungdomar som fortfarande bor kvar hemma.
Simon är fem år. Han bor granne med oss. Han vill inte längre cykla. Det beror på moppekillarna som puttat honom två gånger i diket från cykelvägen. Moppekillarna har tagit över här i Bålsta.
Det är alltså ditt ansvar, farsan och morsan att se till att din unge inte kör som en vettvilling i byn. Tyvärr tar du inte det ansvaret.
Hos oss har jag precis spårat en kille som kör alldeles för fort och med flit för nära fotgängare och andra trafikanter. Alla försök att få honom bromsa på 30-vägen där det leker barn och att inte sedan köra med sin EU-moppe på gångvägen leder bara till att han gapar, tutar, kör ännu fortare och ibland kommer på natten och rivstartar tutande utanför vårt hus.
Döm av min förvåning när det visade sig att killen är välkänd i staden för att han har en fysisk handikapp som begränsar hans förmåga till koordination och samtidigt en social störning som gjort att han fått gå i särklasser och fått stöd. Han har haft svårt med regler som gäller alla.
För honom har alltså föräldrarna köpt en EU-moppe som är trimmad och oregistrerad. Och utan hjälm kör han tidvis, eller har den som puckel på ryggen. Min förvåning blev total när det visade sig kommunens ledande politiker känner honom väldigt väl och är medvetna om hans problem. Ändå vill ingen stoppa honom innan han skadat eller dödat sig själv eller någon annan.
Istället för en trimmad moppe hade hans föräldrar lika gärna kunnat ge honom en osäkrad och skarpladdad pistol i handen och be honom att gå ut och skjuta blint. Han hade tyckt att det är en lika kul lek det.
Många föräldrar fattar tydligen inte att deras ungar kör som galningar så fort de försvinner bakom hemkröken. Framför vårt hus kör det cirka fem till tio moppeungdomar i timmen eftersom detta tycks vara en inofficiell genväg för moppefolk. Kanske hälften har hjälmen på sig och ofta har man både en eller två passagerare med sig, eller massor av grejor, som fiskespön, cykeldäck och så vidare. Lägg därtill alla cyklande kompisar som åker snålskjuts genom att hålla fast i en moppeförare. Oftast bromsar moppeförarna inte om de kommer bakifrån och skall passera folk med barnvagn, cyklister eller folk som rastar hundarna. Hampus, en tax som bor granne med oss höll på bli strypt när en mopedist körde mellan honom och matten och fattade inte att det finns ett koppel där! Måste jag videofilma detta så ni fattar hur era ungar kör?!
Jag har försökt att luska fram, vem är ansvarig när en 14 -16 årig kille kör vårdslöst och struntar i trafikreglerna? Det ser ut som att man inte kan göra någonting om inte föräldrarna tar bort moppen. Men det vill de väl inte eftersom de är inte mogna sin uppgift som föräldrar – att se till att deras barn och andra runt om barnet är trygga och lär sig hur man beter sig i samhället. Skolan verkar inte kunna göra något innan någon jurist till slut stämmer kommunen för miljonbelopp i fall en moppekille kör på en unge på skolvägen. De kommunala dagmammorna har klagat flera gånger att moppekillarna genar på gräsmattan där barnen leker – ingen reaktion från kommunen. Polisen har inga resurser, utom i bästa fall kontrollera mopparna. Vad ska man göra?
EU-moppar bör främst döpas om till busmoppar eftersom föräldrarna i Sverige tydligen inte har den minsta aning om vad det är för fordon: ett statsfordon för att ta sig fram i trånga europeiska städer istället för att ha en bil. Framför allt skall man ha samma trafikvett i skallen som bilförare har när man börjar köra EU-moppe, den är verkligen inte någon crosscykel!
"Du ska se nu...vi gasa förbi kärringen som klagar jämt, hon ska fan få nu, för här ska ingen komma och tro att vi inte kan köra moppeeeeeee...Neeejjj!!!"
född 1986
dog 2002
Förmodligen kommer mopedolyckor vara en av de vanligaste dödsorsaker 2002 för killar mellan 15 – 17 år. Buskul?
---
Liten lathund om moppar till föräldrarna:
Moped klass I, "EU-moped", är konstruerad för en hastighet av högst 45 km/tim. Den skall framföras på samma körbana som motorcyklar och bilar. EU-moped skall också ha registreringsskylt och föraren måste ha förarbevis.
Moped klass II vanlig moped är konstruerad för en hastighet av högst 25 eller 30 km/tim och skall framföras på samma plats som cyklar cykelbana om ej annat anges.
Anmälda mopedolyckor i Sverige
1996 1997 1998 1999 2000
597 612 556 661 773 tätområden
774 787 684 810 938 utanför tätområden
Av 810 olyckor var 60 procent krockar med fordon, 83 med cyklister och 49 krock med fotgängare.
11 procent ledde till dödlig utgång 1999. 12 dog 2000. Hittills i år har minst 9 ungdomar dött i mopedolyckor och sista kvartalet är kvar.
Antalet skador har på vissa orter blivit uppemot 15 gånger större än för bara två år sedan. Ett exempel är Eskilstuna, där antalet allvarliga moppeolyckor hoppade från två 1999 till 17 i år 2000 och 18 2001. Både i Luleå och i Bålsta har polisen redan noterat en kraftig ökning av olyckor i år, något som kommer att synas i statistiken nästa år.
---
Källa SCB Vägtrafikstatistik 1999
Av Johanna Parikka Altenstedt 26 aug 2002 11:21 |
Författare:
Johanna Parikka Altenstedt
Publicerad: 26 aug 2002 11:21
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå