sourze.se

Svensk och utländsk reklamkultur

Visst är det otroligt smaklöst att sälja sprit med Penthouse-brudar. Men ni har missat den stora bilden: så här gör man utomlands.

Jag undrar om Maria Rydberg, Lena Ek eller Margareta Andersson varit utomlands på sistone. Och om de varit det, var de då snöblinda? Eller missade de att se reklamen? Så där ser utländsk reklam ut!

Den första reklam man märker när man kliver utomlands, om så ens till grannlandet Danmark, är spritreklamen. Helt ogenerat finns den överallt. "Drick sprit och bliv vacker/manlig/poppis" är budskapet. Samma sak med cigaretter.

Gå till biblioteket och titta i utländska magasin, som till exempel Newsweek. Två typer av reklam är dominerande: flygbolag... och sprit.

Läste lite utländska prylmagasin på ett jobb jag var på. Nästan all reklam, om det så var för racingspel på PC hade tjusiga kvinnor med.

Jag och flickvännen var i Grekland i somras. Athen är fullproppat med billboards och andra reklamaffischer. Värsta reklamen var ett cigarettpaket inklämt mellan ett par enorma bikiniklädda bröst.

Så egentligen är det vi i Sverige som är lite udda eftersom vi inte tolererar sådant här. Vi har faktiskt - internationellt sett - extremt långt framskridna etiska regler för hur reklam får se ut. Näringslivets Etiska Råd Mot Könsdiskriminerande Reklam ERK är rätt unikt i jämförelse med resten av västvärlden. Så om vi då ser ur amerikanst perspektiv, då är denna kampanj inte alls särskilt uppseendeväckande.

Innan ni börjar hoppa på mig vill jag dock bara nämna en viktig sak: jag gillar den svenska linjen. Den är rätt enkel: Ingen sprit, ingen tobak, inga könsstereotyper och inte naket där det är omotiverat. Clean and simple.

Jag tycker - som jag nämnde i inledningen - att reklam som inte uppfyller detta är fruktansvärt smaklös. Det är förnedrande för alla parter. Speciellt retad blir jag av reklam som indirekt säger saker i stil med "Köp det här och brudarna kommer att klänga på dig". Yeah right... att reklammakaren överhuvudtaget förväntar sig att jag ska gå på det är förolämpande. Jag blir förbannad. Och reklam där till exempel en tjej i underkläder klänger på en stereoförstärkare känns totalt idiotisk. Sådant skit SKALL rensas bort.

Så kanske är det idé för Vin & Sprit att dra tillbaks den här kampanjen... för principens skull... för den svenska hållningens skull. Jag kan hålla med om att det är väldigt otaktiskt av dem att godkänna den här kampanjen.

Men tro för farao inte att detta gör någon stor skillnad. Även om Vin & Sprit stoppar den här kampanjen kommer en annan tillverkare att ta deras plats direkt. I det stora hela är vi bara futtiga 9 miljoner svenskar jämfört mot dryga halvmiljarden västerlänningar...


Om författaren

Författare:
Michael Karnerfors

Om artikeln

Publicerad: 13 aug 2002 17:04

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: