På sätt och vis förstår jag honom. Det finns få saker som är mer irriterande som när filmen du just börjat tycka är bra avbryts för reklam, precis när hjälten ska rädda hjältinnan eller när det ska avslöjas vem mördaren egentligen var. Var det betjänten eller...
Nu blir det reklampaus!
"Because I’m worth it"
“Jag är inte bara mamma"
"Har du bestämt dig?"
Det verkar som om kanalerna har ingått någon form av tävling. Flest reklaminslag på en timme vinner, och kampen är stenhård. Exakt vad vinsten är vet jag inte, kanske gratis reklamtid, våra kanaler går dock helhjärtat in i striden.
Att avbryta ett program för reklam verkar ibland vara tekniska mycket avancerat. Ibland lyckas nämligen kanalen med konststycket att spola tillbaka lite av filmen eller programmet under reklampausen. När reklamen är över upplever man några sekunder i "Twilight Zone" där man funderar på om det handlar om årets största deja-vu eller om man helt enkelt gått och blivit synsk under reklampausen. De följande minutrarna känns nämligen väldigt bekanta och man vet precis vad som ska hända i nästa sekund. Sedan inser man att någon halvtrött tekniker i kontrollrummet på Kanal 5 råkade backa bandet x antal minutrar under pausen. Så man får snällt se om scenen där vår hjälte upptäcker att det är hans chef som är skurken.
Nu blir det reklampaus!
"Visste du att tre rakblad rakar bättre än två?"
"Felix gör det goda godare"
"Känslan sitter kvar länge"
Sedan inser man att någon halvtrött person i kontrollrummet på Kanal 5 råkade backa bandet x antal minutrar under pausen. Så man får snällt se om scenen där vår hjälte upptäcker att det är hans chef som är skurken.
Nu har även TV4 börjat med reklam mitt i programmen. Tack och lov har dom dock slutat med att sända programmet "Om en bok" mitt i sina övriga inslag. Det sista man vill höra mitt i "Pianot" är E-Type berätta om Röde Orm inget ont om varken E-Type eller Röde Orm, men håll er undan från min film, tack. Däremot har tempot trissats upp och kanalen är nu i TV3s klass med en frekvens på ungefär 20 minuter mellan inslagen. Allt för att upplysa och övertyga oss om att det faktiskt är bättre med tre blad på rakhyveln än två.
Nu blir det reklampaus!
"Blå blå vindar och vatten"
"Grillat är godast"
"How are you?"
En sak man dock får ge tv-kanalerna cred för är deras timing. Det kvittar vilka program de kör på respektive kanal, dom lyckas likväl få in sina reklampauser exakt samtidigt. Det kan gå en dokumentär på TV4, en dokusåpa på TV3 och en sitcom på Kanal 5. När man panikartat börjar fingra efter fjärrkontrollen så fort den dubbade mamman i schampoo-reklamen dyker upp, upptäcker man bara att samma mamma finns på samtliga kanaler. Vart man än zappar är hon där med sina dåligt synkade läppar som försöker övertala oss att håret blir som en doftande sommaräng, bara man använder just hennes schampo.
Nu blir det reklampaus!
"Nokia, connecting people"
"Beautiful hair needs an expert"
"Kom till McDonalds vi ger mer"
Jag kan inte låta bli att fråga mig hurvida reklamen spelar roll eller ej. Handen på hjärtat, hur många byter inte kanal när Kajsa Berqvist försöker få oss att köpa V6. För om jag nu skulle köpa ett V6 beror det ju inte på att Kajsa sagt åt mig att göra det 15 gånger på en kväll. Eller? Och skulle jag välja Falcon nästa gång jag står på Systemet och väljer i öldisken har det ingenting att göra med att "Foppa" Forsberg självklart hade valt det. Kanske?
Det kanske trots allt är så att våra hjärnceller suger upp allt det där vi försöker stå emot och undvika genom att frenetiskt trycka på fjärrkontrollen så fort vi hör tonerna av en reklamjingel. Kanske är det så att alla hintar om trebladiga rakhylvar och super-duper-mega-koncentrerade diskmedel ändå fungerar på oss filmälskare och dokusåpe-fantaster? Vi kommer nog aldrig att få veta det för det finns ju ingen som skulle erkänna att man faktiskt tittar på reklamen, ännu mindre går på det som sägs i den. För antingen byter man ju kanal eller så passar längden på ett reklaminslag perfekt till att poppa popcorn, gå på toaletten eller snabbkolla mailen.
Nu blir det reklampaus!
"Maybe she’s born with it"
"Just do it"
"När du får oväntat besök"
Ingen är väl dum nog att verkligen titta på eländet, då kanske man faller i konsumentfällan och köper någon av produkterna. Fast det händer ju att jag sitter kvar i soffan och kanske till och med skrålar med i en eller två jinglar. Mot bättre vetande så klart.
Nä, det är nog bara att inse att hur mycket jag än försöker streta emot och låtsas som jag förblir opåverkad av detta hatobjekt som kallas reklam, når troligen både Nokia och L’Oreal sina mål att tränga djupt in i mitt medvetande. Och nästa gång jag får oväntat besök hemma kommer det troligen att vara Gevalia som ställs fram på kaffebordet.
Av Eva Råberg 26 jul 2002 16:42 |
Författare:
Eva Råberg
Publicerad: 26 jul 2002 16:42
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå