Så om ett par tusen i surma stammen bedriver amatörkirurgi i dekorativa syften så är andra Afrikas kulturer mer ytliga än vår?
Efter mitt första inlägg i debatten var jag yrvaken efter att ha chattat hela natten med kompis i Senegal.
Så därför blev min snabba respons på Siréns en aning liten. Den sakliga och objektiva uppläxningen var det inget fel på
men jag begick misstaget att räkna hur många rader det skulle ta innan Samuelgick på Guilt by Association. Alltså försöka bevisa andra kulturer. Det gjorde han ju men det fanns även en annan tokigheter i det han skrev. Därav blev min artikel ett klinkbygge.
Nu har jag läppjat på morgonkaffet, skrivit min VM-krönika och grävt lite i källarkivet.
För visst är det så att det är skillnad på om bejakandet av ytan sker av fri vilja eller ingår i patriarkatets förtryck?
Är det inte en aning mer skrämmande med en flicka som demolerar hela nian självmant för att bli accepterad snarare än en som inte vet eller blir lärd annat?
Surmastammen med sina tusen medlemmar och deras övergrepp är på inget sätt representativ för Afrika eller det land som den kommer ifrån och som Sirén inte bemödade sig att namnge: Etiopen.
Skall resten av etiopierna, eritreaner och de andra mångfacetterade afrikanska kulturerna behöva kallas "ytliga" bara för att Sirén inte vill titta längre på kulturer än egen sin nacke eller sin uppkopplingstid? Folkslag som på grund av att andra imperialistiska länder härjat och lämnat kvar förtryckande apparater i full funktion inte ens har knappt råd med mat, än mindre med smink? Är det dessa stammar som skall vara den empiriska bevisningen att vi i väst Japan inräknat med våra miljoner med utseendefixerade pojkar och flickor skall vara motbevisen?
Men därefter råkar vår unge Herr Hormonliberal skriva något ack så olyckligt och anakronistiskt:
Sirén förfasar sig över "såsom exempelvis sedvänjan att i Kina binda upp små flickors fötter så att fötterna skulle förtvina och omöjliggöra normalt gående." men har i sitt avskrapsfnasande missat att detta förbjöds i Kina redan 1911. Ett par enstaka fall påträffades runt 1949. Om Sirén önskar debattera ytlighetsingrepp från den tiden så emotser jag mig att han stillatigande och ödmjukt intar sittfläskplats framför SHQ:s kateder för lite underkastelse befrämjande åsiktsdressyr i formen av svensk historia. Kap 3. Kvinnors magar och korsetter.
Skall en miljard kulturberövade kineser jämställas med vår orgie i silikon, integritetsdekadens och moraldegenerering
för att man i det kinesiska samhället accepterade tortyr för utseendets skull fram till 1911?
Därför ber jag nu Sirén att avbryta konstruktionen av nästa hafsverk, besinna sig, svälja stoltheten, och utan några som helst förbehåll, brasklappar eller sura miner för de av honom själv kallade "fåkunniga" läsare och sin fanclub på swipnet.politik berätta - trots dennes tidigare krumbukter i frågan - att andra kulturer överlag inte är mer ytliga än våra.
Faktum är att han inte kunde bry sig mindre om dessa människor. Varken de han så nedlåtande kallar "fåkunniga" eller de folkslag och stammar han pretentiöst svamlar om. Skulle han lämna sin specialtillvaro med hemsidesnickrande, vapenviftande och kvällsrunkande till timbros kapitallektyr och åka till Etiopen. Ja då skulle han möjligen få ut utfall av den skadeglädje han så ofta uppvisar i kommentarfältet och garva läppen av sig för att andra inte ens har läppar så de kan garva.
Bakom allt okunnigt, stojanskt svammel om vår Nu rigor mortis stela, rakryggade stolthet västerländska kultur finns ingenting annat än grundtesen i den svenska folkhemsrasismen som är lika svensk som surströmming och baltutlämning:
Man tror alltså att man är bättre och överlägsen andra.
Av Stefan Holmqvist - SHQ 29 jun 2002 13:43 |
Författare:
Stefan Holmqvist - SHQ
Publicerad: 29 jun 2002 13:43
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå