sourze.se

Svar på "24 billarmsfria timmar?"

Förundrad läste jag artikeln "24 billarmsfria timmar?"

Självklart ska det inte vara så att billarm tjuter så snart det regnar eller en lastbil passerar. Jag vill påstå att nyare billarm inte fungerar på det här sättet. De är mycket bättre än gamla i det här avseendet och med dagens moderna billarm ska vi alltså inte behöva uppleva bilarm som står och tjuter i tid och otid.

Kanske är det så att bilarna i ditt kvarter företrädesvis har äldre billarm och att detta då är en del i förklaringen till din irritation.

Jag håller helt med dig att för många fellarm från bilar, såväl som från bostäder, undergräver larmsystemens trovärdighet och begränsar de reaktioner som man kan förväntar sig vid ett utlöst larm. Och just dessa reaktioner är ju dessutom en viktig del av larmets funktion.

Svenska Stöldskyddsföreningen, SSF provar säkerhetsprodukter, däribland larm och stöldskydd för bilar. De larm som klarar kraven i de regelverk som ligger till grund för provning får ett intyg/certifikat som bevis på detta och tillverkaren kan då använda begreppet "ögonmärkt" för sina produkter. Detta betyder att SSF rekommenderar just dessa produkter.

I det regelverk som ligger till grund för våra provningar av inbrottslarm poängteras också bland annat att larm inte ska utlösas av slag mot rutor med metallföremål, luftströmmar i kupéutrymmet eller gungning av fordonet.

Nya bilar som säljs i Sverige ska enligt ett EU-direktiv vara utrustade med elektroniska startspärrar med kodad nyckel som gör det mycket svårt att stjäla bilen på gatan. Detta är ett effektiv stöldskydd, men hindrar förstås inte stölder ur bilen. Just stöld ur och från motordrivet fordon som termen lyder i brottstatistiken uppgick till över 150 000 polisanmälda brott och tillsammans med drygt 73 000 tillgrepp av bil utgör bilbrotten vårt vanligaste vardagsbrott. Som jämförelse kan nämnas att antalet polisanmälda inbrottsstölder i bostad förra året uppgick till 45 921 för hela landet.

Både billarm och startspärrar provas av SSF. Startspärrar finns också för eftermontering i bilar som inte har sådana från början. Ett annat alternativ för att försvåra tillgrepp av äldre bilar är en rattkrycka - se bara till att den är rekommenderad av SSF.

Bilarnas lås är en sorglig historia där vi på SSF, och många andra brottsförebyggande krafter i samhället, försöker påverka bilfabrikanterna att förse nya bilar med bättre lås. Vid våra provningar visar det sig att vissa nya bilar har så dåliga dörrlås att de går att öppna på bara några sekunder. Fortfarande har bara SAAB 9-5, Volvo S60, S70 och Volvo S80 dörrlås som klarar de krav som finns i normen.

För att slippa inbrott i bilen är det också angeläget att påpeka vikten att följa uppmaningen "Töm bilen själv". Bara en plastkasse med smutstvätt, en sportbag, en cd-spelare, en kvarglömd mobiltelefon eller en synlig hög med pengar kan vara anledning nog för ett inbrott. Här är alltså lösningen väldigt enkel. Genom att tömma bilen själv minskas risken för inbrott radikalt.

Larm ska definitivt inte behöva upplevas som fridsstörare. Ett larm, vare sig det finns i bilar eller i bostäder, som tjuter i tid och otid, har knappast någon brottsförebyggande effekt utan skapar bara irritation. Så uppmaningen till bilägare med äldre larm måste vara att snarast se till att larmet fungerar på ett sätt som är meningen; Att ge larm vid inbrottsförsök eller inbrott. Och bara så!


Om författaren

Författare:
Jan-Peter Alm

Om artikeln

Publicerad: 20 jun 2002 11:25

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: