Eleverna fick 100 poäng var som de skulle "köpa" tre negativt laddade ord för. Allt enligt principen att ju mer negativt laddat ordet var ju mer intensiv skulle budgivningen bli. Tanken med övningen var att dels träna siffror men också att träna sig i att motivera varför man tyckte att just de sakerna var extra negativa. En ganska töntig aktivitet kan tyckas, fast vi hade ganska kul. Det mest negativa för mig var att behöva konstatera att krig auktionerades bort för 34 poäng och läxor för 53. Kanske var det fel att låta dessa båda ord spela i samma division?
Vissa saker gäller det att dölja för eleverna. Som till exempel det här med fullständig tillfällig minnesförlust. Inför dagens andra lektion hade jag glömt att skriva upp vad de hade fått för uppgifter och hade därför ingen aning om vad vi skulle göra. Därför blev jag så glad när den ambitiöse eleven haffade mig i korridoren och frågade:
- Vi hade väl hela kapitel 14 i läxa, va?
- Naturligtvis hade vi det, svarade jag. Och nu ska vi ha ett läxförhör.
Men vad skulle egentligen hända om jag sa som det var? Skulle mina elever fullständigt tappa förtroendet för mig eller skulle de se mina mer mänskliga drag?
Av Eva Djurberg 02 maj 2002 09:42 |
Författare:
Eva Djurberg
Publicerad: 02 maj 2002 09:42
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå