Tror dom som gör reklam att vi är dumma i huvudet? Tänker dom på vad dom ger oss konsumenter för budskap? Jag har några reklamfilmer som jag absolut inte förstår och inte kan glömma, eftersom dom ger ett tvärtombudskap.
Juice:
Juicen som man inte kan dricka om man inte är så törstig att man nästan går under. Man måste sitta med huvudet utanför bilfönstret i hög hastighet och med öppen mun
innan man dricker juicen!
Man måste sitta framför en fläkt med vidöppen mun och torka ur slemhinnorna så att tungan domnar bort.
Man måste vara helt uttorkad för att vilja dricka juicen! Juicen måste smaka illa, om man måste ta till sådana knep innan den går att dricka.
Stringbindan:
Vi ber om ursäkt att vi inte har förstått att tillverkaren har gjort stringbindan till stringtrosan! Vem har stringtrosa under mensen?
Det måste vara någon lycklig individ som antingen blöder minimalt eller någon som på grund av hög ålder slutat få mens; fast då har man väl inte stringtrosa?
Själv kallas jag för "damen med den blödande hönan" av en skämtsam kollega. Jag blöder i dagarna sju. Så rikligt att jag har OB Plus OCH nattbinda med vingar i stora trosor. Usch, så utlämnande - men det bjuder jag på.
Chokladägget:
Det är inte bara choklad i ägget, utan även "tre överraskningar i en". Det roliga är bara att det är dubbat ljud till filmen och att alla i familjen pratar olika dialekter! Har mamman inte märkt att sonen nog är en gökunge? En bortbyting som pratar som om han kom från ett helt annat landskap?
Skänka pengar:
På TV så har man en reklam med en så söt mongoloid kille i tonåren. Han säger att han kan:
Stoppa kassett i sin bandspelare
Stoppa sitt huvud genom tröjan
Stoppa bröd i brödrosten
Och han talar om at han är disabled/handikappad.
Sen visar han ett kuvert, som alla fått som reklam i brevlådan, som man kan använda till att skicka in pengar till en insamling för handikappade.
Och så frågar han:
- Om du kan stoppa pengen i kuvertet - vad är du då?
Jag bara skrattar och undrar om rätta svaret är"disabled"?
Kyckling:
Först ser man en bild på en kyckling. En röst i bakgrunden säger att dom ska ta död på myten om att det företaget har hormoner i sina kycklingar. Sen smäller en bomb.
Min fråga blir genast:
- Jaså, har dom haft hormoner i sina kycklingar tidigare, eftersom dom måste dementera ryktet?
Den som inte har hört ryktet förut får ju nu höra det nu!
Kläder:
Har en bild som jag har sparat. Bilden visar en halvklädd flicka som ligger död på golvet. Hon har trosor och ett linne på sig. Från hennes kläder sticker en sladd som går till ett eluttag. Bilden är vidrig, jag kan bara inte förstå den reklamen. Den får mig inte att vilja köpa kläder. Den är bara osmaklig.
Karen Walker.
Tänk om man fick jobba med reklam det är ju så roligt! Allting går att sälja med mördande reklam, även lagom söt konserverad gröt.
Av Suzanne Ek 15 feb 2002 16:35 |