sourze.se

SL diskriminerar förortsbor

När SL höjde priserna i höstas såg de till att det blev extra dyrt att åka mellan innerstaden och de ekonomiskt fattiga men kulturellt rika förorterna i norr.

Nog visste jag att det är dyrt att åka med SL, men hur dyrt det har blivit för dem som bor i Stockholms norra förorter förstod jag inte förrän nyligen. Jag skulle åka mellan Fridhemsplan och Husby, vilket är en resa på sju stationer med blå linjen.

Eftersom jag inte har haft råd att köpa SL-kort på senare tid sträckte jag fram min remsa till spärrvakten. Som stämplade fem kuponger! Hade jag betalat kontant hade en enkel resa kostat 50 kronor. Nu hade jag alltså ett förköpshäfte vilket gör priset något billigare.

Men det nya prissystem, som infördes 1 oktober i fjol, får groteska konsekvenser för dem som bor i exempelvis Tensta eller Rinkeby. Den som inte har haft råd att köpa ett SL-kort för 500 kronor blir i princip strandsatt i sin förort. Att betala 50 kronor för en enkel resa, och följaktligen en hundring per dag för att komma in till stan, är naturligtvis fullkomligt ohållbart. Lika dyrt blir det för den innerstadsbo som vill åka ut i förorten, för att till exempel delta i en poetry slam-tävling. Prishöjningen bidrar till segregering och försvårar en levande ytterstadskultur.

Den 1 oktober höjde SL priserna på sina kuponger, från 8 till 10 kronor, och mer i smyg höjde de dessutom antalet kuponger som går åt för resor över zongränserna. Zongränserna är av en slump ? dragna så att det blir extra dyrt att åka mellan innerstan och de förorter norr om staden som jag redan nämnt.

Att åka mellan Fridhemsplan och Medborgarplatsen 8 stationer kostar nu 20 kronor enkel resa. Att åka mellan Fridhemsplan och Husby 7 stationer kostar, som jag redan nämnt, 50 kronor.

Låt vara att det fågelvägen möjligtvis är längre till Husby! Räknat i antal stationer är det i alla fall en kortare väg. Kan någon se detta som rättvist?

Jo, SL själva förstås. I DN från den 4 oktober i fjol uttalar sig deras försäljningschef Björn Holmberg:
- Vi har gjort den här förändringen för att få en bättre balans mellan korta och långa resor. Många tycker att det är så dyrt att åka korta sträckor i innerstan, men att det är ganska billigt att göra långa resor.

Nå, billigt kan man väl inte direkt tala om i något av fallen.

För mig personligen innebär det att jag kommer att ha det svårare än tidigare att ta mig ut till de evenemang som intresserar mig i förorten. Både Rinkeby och Husby har gjort sig kända som framstående orter för poetry slam. I Tensta är det framförallt Konsthallen som drar. Folk åker från hela Stockholm för att ta del av den kultur som skapas och utövas där. Men SL vill uppenbarligen inte att förort och innerstad ska integreras.


Om författaren

Författare:
Andreas Björsten

Om artikeln

Publicerad: 10 jan 2002 17:29

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: