sourze.se
Artikelbild

Den farliga musiken

Hur objektifiseringen av kvinnan når små tjejer

När Eminem släppte sitt debutalbum The Marshall Matthews LP 1999 följde ett ramaskri i media. Sällan har det spytts så mycket galla över en artist sen Elvis juckade med underlivet på 50-talet. Kritiken av Eminem var långt ifrån orättfärdig och reaktionerna måste ses som ganska sunda. I texterna fanns allt provokativt man kunde tänka sig om kvinnor, homosexuella och samhällets brister, allt paketerat i diverse svordomar och obscena gester i tillhörande musikvideor. "Förbjud ditt barn att lyssna på Eminem" löd rubrikerna och hip hop musiken stämplades som icke rumsren något den aldrig påstått sig vara!. Kontentan av detta; musik som innehåller svordomar, våld och förtryck är farlig.

På "andra sidan gatan" slår samtidigt en 17-årig amerikansk flicka igenom och blir det nya millenniets popikon. Hon heter Britney Spears. Hon är oskuld, kristen och tar inte ett fult ord i sin mun. I Britneys videor svärs det inte, här dansas det med rosa fluffiga tofsar i håret. Hennes störta fans återfinns inte överraskande hos tjejer i 10-till 15 års ålder men bredden är stor och över hela världen skallar "Hit me baby one more time". Britney Spears är en produkt och en mycket skickligt lanserad sådan. Hon skriver inte sin egen musik utan får färdigkomponerade, trallvänliga melodier att sjunga. Detta i sig är upphov till rynkor i pannan men det är texterna i sångerna som är under all kritik.

Sometimes I run
Sometimes I hide
Sometimes Im scared of you
But all I want to do is to hold you tight
Treat you right
Be with you day and night

I dont know if I can live without your love
I was born to make you happy
Because youre the only one within my life
I was born to make you happy

Im a slave for you
I can not hide it
I can not deny it

Samtidigt som fröken Spears lanseras som en oskuldsfull tonåring klär hon sig och sjunger som en förslavad porrstjärna. Budskapet blir dubbelt där varken det ena eller det andra symboliserar en självständig kvinna. Det skrämmande i detta är dock inte faktum utan hur samhället, föräldrar och media så fullständigt accepterar och befrämjar detta. Britney är en idol och en ikon för miljontals unga flickor och pojkar och hon blir i och med detta ett ideal att sträva mot. Fenomenet Britney Spears är inget nytt. Det finns hur många låttexter som helst där kvinnor framställs som våp, objekt, osjälvständiga varelser med mera. Men i Britneys fall finns även ett tvetydigt budskap och en ung, icke kritisk publik. Barn och ungdomar hör och förstår likafullt mer än vad många vuxna tror. För varje glammigt reportage, varje ny julklappsskiva och nya försäljningsrekord blir Bittney Spears en legitimerad förebild.

Barn ska inte lyssna på Eminem, Ja Rule eller Snoop Doggy Dog. Deras musik är rå, innehåller för mycket våld och är i många fall kvinnoförnedrande. Den står dock för detta och har enligt artisterna själva en förankring i verkligheten och just det provokativa budskap vi uppfattar. Men den dolda underton och det dubbla budskap, så tydligt förknippat med kvinnlig underordning, som bland annat Britney Spears framför är ett lika stort hot mot den yngre generationen om inte större. På grund av sin starka och bifallande position den skaffat sig i musikvärlden och övriga samhället är den farlig. Sen återstår ju frågan om detta är godtrohet eller ett strategiskt drag för att förmedla en stereotypisk och önskvärd kvinnosyn.


Om författaren

Författare:
Helena Björck

Om artikeln

Publicerad: 11 dec 2001 10:25

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: