sourze.se

Håll käften Arla!

Arla förpestar mitt frukostbord med meningslös information. Lämna mig ifred.

Överallt översvämmar reklamen oss. Och det irriterar mig, och många med mig. Det har reklammakarna förstått mycket väl, och därför försöker de kamouflera reklamen i vi-är-på-din-sida-infotainment. De mest aktiva syndarna här är Arla. På sina mjölkpaket får vi veta allt möjligt som vi inte behöver veta. "Visste du att"- kunskaper om peppar på medeltiden och mjölkbönder och Gandalf. Det är en kunskapens muzak. Du får veta något som du egentligen inte vill veta.

Men vad är baktanken? För det finns alltid en baktanke när ett företag lägger ner åtskilliga miljoner på att skapa budskap. Jag tror att det handlar om att vi ska se Arla som vår vän. Det ska gå att prata med Arla om vad som helst. Det ska inte handla om mjölk eller Arlas produkter - det vore för uppenbart. Vi skulle aldrig vilja ha en vän som försöker övertala oss till något. Ser vi Arla som en god vän kommer vi fortsätta acceptera Arlas monopolställning på mjölkmarknaden i stora delar av vårt land. Vi kommer också forsätta acceptera den eviga muzaken.

Nu börjar jag bli väldigt trött på min vän Arla. Hon bara babblar och babblar, och kan aldrig hålla tyst. Varje morgon när jag vaknar är hon där vid mitt bord. "Visste du att prinsessan Victoria skänker pengar till handikappade barn?" Tacka fan för det, det är inte hennes pengar. Hon borde skaffa ett jobb istället för att leka god på skattebetalarnas bekostnad.

"Visste du att den anställda xx graderar sin utmaning på Arla till 9 av 10?" Jag förstår att det måste vara en utmaning att gå till jobbet varje dag utan att skämmas.

Visste du att Gandalf är en trollkarl?

Jag kan inte känna smaken av mjölk för ett budskap står i vägen. Jag måste rena mitt hem från Arla och hennes kusiner. Någon gång måste man få vara ifred.


Om författaren

Författare:
Ragnar Nordqvist

Om artikeln

Publicerad: 30 nov 2001 14:28

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: