sourze.se

Gratis musik hotar inte skivbolagen

Nu när internet ändrar förutsättningarna reagerar musikindustrin med ren och skär skräck. Men gratis musik på nätet är inte ett hot mot skivbolagen.

Skivbolagens problem heter inte Napster, Kazaa eller Gnutella. Alla de rättsliga aktioner och stämningar mot mp3-spelare, Napster och nu senast FastTrack, som musikindustrin är ansvariga för är skott i mörkret, avfyrade av en bransch som vilat för länge i oligopolets trygga säng.

Resultatet är fasansfullt och förutsägbart. Musikindustrin alienerar nu en uppväxande generation genom att angripa deras ikoner Napster, Kazaa med flera och komprometterar sig dessutom genom att vilja lägga hinder i vägen för
vanliga skivköpare som vill kunna lyssna på sina skivor.

Den senaste idén från musikindustrin är till exempel att sälja skivor som inte går att spela i datorer, eller som inte går att rippa till mp3-formatet.

Som skivköpare skall jag alltså inte kunna lyssna på mina skivor i datorn. En stor del av skivans funktionalitet försvinner. Skivbranschen har därmed lyckats med det unika att försämra den produkt man erbjuder genom att använda ny teknik. Får man hållas kommer man väl att försämra den ytterligare, genom att kräva särskilda format och spelare och regionskoder och annat trams.

Och varför?

Det enda svaret som jag kan hitta är just rädsla, parat med en olycklig oförmåga att se problemet. Skivbranschen tycks tro att det faktum att skivköpare kan kopiera en skiva blixtsnabbt och sprida den kostnadsfritt över hela världen är det problem som måste lösas. Så är det givetvis inte.

Problemet är inte att skivköparen kan göra detta, utan att han gör det.

Skivbranschens problem är inte de nya tekniska möjligheterna, utan den bristande legitimitet som skivköparen upplever att skivbranschen har. Frågan som skivbranschen borde ställa sig själv är inte "Hur förhindrar vi att det tekniskt går att piratkopiera våra produkter?" utan "Varför upplever inte våra kunder vårt behov av betalning som legitimt?" Bristen på legitimitet är det problem som hotar skivbranschen i västvärlden. Inte tekniken!

När en ung skivköpare avstår från att köpa en ny skiva, och istället laddar ned den, så är det inte tekniken med vilken han laddar ned skivan som är problemet. Det är hans attityd!

Varför har inte skivbranschen lyckats kommunicera sitt behov av betalning? Varför har man inte lyckats förklara för sina kunder just det - kunder! att en skiva måste kosta pengar för att fler skivor skall spelas in?

Det är detta som är pudelns kärna. Det är bristen på legitimitet som hotar skivbranschen idag. Och i ljuset av detta har musikindustrin skött sig erbarmligt. Istället för att kommunicera med kunderna, och försöka förstå vad det är som går fel, så stämmer man alla som gör något nytt. Eller så försämrar man sin produkt. Eller så höjer man priset.

Eller så startar man en piratbyrå och jagar sina egna kunder som brottslingar. Knappast enastående sätt att höja sin legitimitet på, och knappast särskilt klokt.

Representanter för musikindustrin säger ibland att internetproblemet inte handlar om legitimitet, och att det inte går att få folk att betala för en produkt som finns gratis på internet. Det är ett dubbelt felslut.

För det första antar branschen då att deras kunder inte förstår att musik produceras för att musiker får betalt och att detta är en faktor i beslutet att betala och för det andra antar branschen då att en mp3-fil är samma sak om
en cd. Det är det inte - CD:n kan fyllas med extra godis, med bilder, sångtexter, musikvideos och annat smått och gott. Det är fullt möjligt att mp3-filer och cd-skivor existerar sida vid sida, eftersom de är olika produkter.

En annan invändning är att musikbranschen inte skall behöva förklara någonting alls. Det är deras rätt att få betalt, så hjälpe gud musiklyssnaren. Det är en syn som inte hör hemma i ett modernt samhälle, och dessutom ett missförstånd. Upphovsrätt eller inte, så är det faktiskt
musiklyssnarna som betalar musikbranschens löner. Det är vi som lyssnar på musik och som köper cd-skivor som har rättigheter att bli behandlade som kunder och inte som potentiella brottslingar.

Till sist hävdar musikbranschen ibland att det är svårt att pedagogiskt förklara att man måste ta så mycket betalt för en cd-skiva som 200 kronor. Det finns så många olika "dolda kostnader" i det erbjudandet att det inte kan förklaras. Det är bara nys. Det mesta av de så kallade dolda kostnaderna är en dold artistskatt som vi betalar för att skivindustrin skall hitta nya artister. Man misslyckas med dock med majoriteten av nysatsningarna, och idag finns det bättre sätt internet och mp3! att upptäcka kommande
storheter. Som skivköpare skall jag betala för skivan, inte för några mystiska "dolda kostnader".

Artister skall ha betalt för sin musik. Annars gör de inte ny musik. Det är ganska enkelt, och borde inte vara svårt att kommunicera.

Det här har dock inte musikindustrin lyckats förklara för sina kunder, och om man inte lyckas med denna pedagogiska uppgift, så tror jag inte att man kommer att finnas kvar om 50 år.


Om författaren

Författare:
Nicklas Lundblad

Om artikeln

Publicerad: 23 nov 2001 09:35

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: