"Varje dag ser vi vad som händer i samhället. Varje dag försöker vi göra någonting åt det." Denna självbelåtna fras föregås i Folksams TV-reklam av en film i halsbrytande tempo. Den påminner om MTV:s eller Hollywoods senaste storproduktioner med sina snabba klipp och sin fartfyllda musik. Gränsen mellan underhållningsfilm och reklamfilm har aldrig varit mer flytande.
I filmen ser vi bland annat trafikolyckor, misshandel och tablettmissbruk. Vi får se allt det mänskliga lidande som Folksam dagligen påstår sig uppmärksamma och försöka göra någonting åt.
All reklam är förstås på ett eller annat sätt försäljningsfrämjande. Idag säljer företag genom att skapa "good-will" på Folksams vis snarare än att göra reklam för en produkt. Det är kanske inget principiellt fel i det. Men personligen tycker jag det är stötande när företag med diverse påverkningsmedel - nästan propagandaliknande ibland - framställer sig som hjältarna i kampen för ett bättre samhälle utan att egentligen säga ett ord om vad de gör. De kan på så sätt skapa "good will" utan att egentligen behöva "do good". Vem vet skillnaden?
Är inte det egentliga syftet med reklamen ökad försäljning av olycksförsäkringar genom att hänga en gloria över Folksam-logon? Eller är det välgörenhet de ägnar sig åt? Vem vet skillnaden?
Jag finner det alltid oetiskt att skildra mänskligt lidande i egen vinnings syfte oavsett om man utger sig för att vara hjälte eller inte. Det borde ställas högre etiska krav på både underhållnings- och reklamfilm - i den mån de nu kan hållas isär. MTV:s och Hollywoods storproduktioner är ju till exempel ofta långa reklamfilmer numera.
Vad det gäller självbelåtenheten kanske man inte kan ställa krav. Man kan bara hoppas på ödmjukhet och en smula självkritik.
Av Henrik Hermansson 14 nov 2001 10:38 |
Författare:
Henrik Hermansson
Publicerad: 14 nov 2001 10:38
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå