sourze.se

Hjärnbefriade kvinnor

Ingen hjärna, inget hjärta, ingen åsikt. Perfekt!

Modebranschen satsar på virtuell skönhet. Den tyska modellagenturen NoDNA gör det. Elite Modells gör det också, och har låtit utveckla Webbie som framförallt är skapad för cat-walken men skall även visas i filmer, spel och reklamfilmer. Allt enligt Illustrerad Vetenskaps artikel om virtuella dubbelgångare, så kallade avatarer.

Avatar är ursprungligen ett ord från sanskrit och betyder ungefär "guds nedstigning till jorden, inkarnerad som djur eller människa". På datorspråk är en avatar ett väsen med mänskliga drag. Lara Croft är ett exempel på en avatar.

För modebranschen finns det många fördelar; "Modellerna är inte bara unga och vackra, de är också motiverade och kommer alltid i tid. Ja, de kan till och med befinna sig på flera ställen samtidigt och blir aldrig en dag äldre. De arbetar dygnet runt utan gnäll och behöver aldrig semester."

Nu måste frågorna infinna sig: Är inte den förfelade bild vi får tillsänt oss om hur kvinnoidealet ska vara tillräckligt snedvriden? Räcker det inte med att det retuscheras och silikonas och lyfts och bantas i så stor mängd att unga tjejer svälter sig själva eller går omkring i livet med en ständig otillfredsställelse över sina egna kroppar?

Nej, tydligen inte. Nu ska "den perfekta kvinnan" skapas på konstgjord väg och förutom att hon inte har tillstymmelse till hårväxt förutom på huvudet, celluliter, rynkor eller andra MÄNSKLIGA egenskaper är hon dessutom fri från både hjärna och hjärta. Hon ska ställa upp på allt, utan att ifrågasätta eller ha en egen åsikt.

Ni kanske tycker jag spiller kraft och överdriver min koppling mellan dessa virtuella kvinnor och den verkliga världen. Men jag skulle inte reagera som jag gör om det inte hade varit för det inflytande dessa avatarer håller på att få.

De förekommer i tidningar, i musikvideos, ger ut skivor, är gäster i talk-shows och har egna fanklubbar med tusentals medlemmar och mottager högar av beundrarbrev. Många av dem dyrkas som stjärnor och en av dem har till och med mottagit ett frieri.

Lara Croft var åtminstone skapad som en självständig, stark och initiativrik kvinna även om hennes bröststorlek ökat för varje spel och att någon roat sig med att skapa ett litet program som gör att man kan få henne utan kläder, men dessa virtuella kvinnor tar ytterligare ett steg från vad som kan betecknas som normalt och ökar den reda så vida klyftan mellan en vanlig tjej och bilden av det kvinnliga idealet.

Var, i modebraschens virtuella värld, finns bilden av en kvinna som tänker, känner, har åsikter och vägrar ge efter för ett skönhetsideal som ingen lyckas leva upp till? Var finns cybervärldens Astrid Lindgren, Moa Martinsson eller Fredrika Bremer, eller varför inte Suzanne Eklund, Kajsa Kallio eller Belinda Olsson?


Om författaren

Författare:
Per Poulsen

Om artikeln

Publicerad: 04 jul 2001 15:05

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: