sourze.se
Artikelbild

Infantilt att kalla serier barnsliga

Om min kärlek till serietidningar.

Ända sedan den dag då jag som sexåring fick min första Bamsetidning har jag varit fascinerad av tecknade serier. De första sex sju åren var det ingen som tyckte att mitt intresse på något sätt var ovanligt. Alla mina kompisar läste Bamse, Kalle Anka och Spindelmannen. Men någon gång under slutet av högstadiet märkte jag att saker och ting började förändras.

Jag läste fortfarande Spindelmannen men hade också börjat få upp ögonen för vuxnare serier med titlar som Epix, Pox och Inferno. Mina klasskompisar å andra sidan tycktes tvärt sluta läsa serier och snart var vi bara en liten klick som höll på med "barnsligheter" som serier.

Det är ett märkligt fenomen det där. Barn läser barnböcker och när de växer upp går de över till vuxenböcker. Barn ser på barnfilm och när de växer upp går de över till vuxenfilm. Barn läser barnserier och när de växer upp slutar de läsa serier. Jag kunde inte förstå varför ett helt medium döms ut som barnsligt och ville lära mig mer.

Jag började åka in till Hässleholms bibliotek och sitta där och läsa tidskriften Bild & Bubbla och ju mer jag lärde mig om detta underskattade medium desto mer intresserad blev jag. Jag minns särskilt att jag tänkte att det måste vara rena drömmen att få jobba heltid med serier.

Nu är jag 27 år gammal och har det nästan så bra som jag drömde om då. Jag arbetar som bibliotekarie på Malmö stadsbibliotek och har ämnesansvaret för tecknade vuxenserier. Det betyder att jag i genomsnitt jobbar med serier ett par timmar varje dag. Man har ju hört att serier alltid behandlats väldigt illa på bibliotek och därför blev jag mycket glatt överraskad när jag sökte mig till Malmö. Här hade ett stort arbete redan gjorts och de tecknade serierna hade uppenbarligen gått segrande ur den infekterade debatt som rasade under det sena 80-talet och tidiga 90-talet.

När jag började var det alltså i stor utsträckning dukat bord och bara att ta vid och fortsätta utveckla verksamheten. En stor del av mitt arbete består förstås i att hålla koll på utgivningen och köpa in nya album. Det är en enorm kick att kunna köpa in fantastiska serier som "Jimmy Corrigan" av Chris F. Ware, "Safe Area Gorazde" av Joe Sacco och "Sandman" av Neil Gaiman och sedan se hur de närmast flyger av hyllorna. Mest köper jag in på svenska och engelska men också en del på danska och franska. Just nu har vi sammanlagt cirka 1500 titlar på biblioteket och det ökar stadigt.

Förutom att köpa in och exponera serier strävar jag också efter att serieskapare i olika stadier av sin utveckling ska ges möjlighet att visa upp sig. Som ett led i detta har vi sedan i höstas en populär utlåning av amatörserier, så kallade fanzines, som upphovsmännen kan lämna in direkt till mig. Dessutom ordnar vi olika program och utställningar.

För den intresserade finns det bilder utlagda från den mycket lyckade utställningen "kylskåpsserier" på adressen: Länk: seriekonst.net

Tycker man om tecknade serier är Malmö en enormt spännande stad att vara i just nu. Här finns ett antal etablerade serieskapare såsom Daniel Ahlgren, Mats Källblad och Gunnar Krantz. Samtidigt fostrar serietecknarskolan en ny generation hungriga talanger som kommer att göra mycket väsen av sig i framtiden. I en sådan kreativ miljö är det verkligen underbart att jobba med tecknade serier!

Är ämnesansvarig för tecknade vuxenserier på Malmö stadsbibliotek och recensionsansvarig för serietidskriften Bild & Bubbla.


Om författaren

Författare:
Mats Nordström

Om artikeln

Publicerad: 05 jun 2001 13:52

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: