Visst är det sant att såväl cyklister som fotgängare sätter sig över trafikreglerna, men det beror i stor utsträckning på att reglerna är skrivna på bilisternas villkor. Det är häpnadsväckande hur Stockholmspolitikerna har accepterat bilismens intrång i Stockholm under de senaste decennierna.
Det är inte anmärkningsvärt att cyklister och fotgängare blir irriterade över att diskrimineras vid rödljus och enkelriktningar, samtliga åtgärder som vidtagits för att skapa ordning och framkomlighet för biltrafiken.
Staden borde rimligen i första hand tillhöra fotgängarna, i andra hand cyklisterna och först i tredje hand skulle bilisterna komma och bilisterna borde bara få finnas i staden på de oskyddade trafikanternas villkor.
När cyklister och fotgängare trotsar trafikreglerna är det att betrakta som en stum protest mot ett orättfärdigt trafiksystem. Dessutom trotsar cyklister och fotgängare trafikreglerna på egen risk. Om de begår ett misstag blir de omedelbart bestraffade, i värsta fall med döden. När bilister kör för fort eller mot rött riskerar de knappast mer än böter och bucklor på bilen.
Det går uppenbarligen inte att få bilister att köra i rimlig hastighet 30 km/tim utan att fylla gatorna med gupp och andra komfortsänkande åtgärder. Den dag vi får ett trafiksystem som ger uttryck för att staden i första hand tillhör fotgängare och cyklister och bilisterna accepterar det och beter sig därefter så behövs inga gupp.
Av Bo Dellesten 31 maj 2001 13:47 |
Författare:
Bo Dellesten
Publicerad: 31 maj 2001 13:47
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå