sourze.se
Artikelbild

Restips - Partyön Ibiza

En varm och solig ö i Spanien, endast fyra gånger två mil stor. Den kulturletande turisten bör undvika denna ö, men till den party sugne resenären är detta något att verkligen rekommendera.

Strax utanför öns största stad med samma namn som ön ligger flygplatsen där jag landar. Därifrån transporteras man med buss till sitt hotell, och jag fick bo på hotell Llevant i staden Sant Antoni. Miljön runt omkring i staden med restauranger, badstränder, turistbutiker och hotell påminner mycket om andra soliga charterresmål i Europa. Man hittar en hamn med båtar som erbjuder båtturer, långa strandpromenader och uteserveringar. Allt är alltså som vanligt, och den vane turisten känner snabbt igen sig. Nära mitt hotell ligger ett litet Supermarket som heter Wips. Där kan man köpa allt från lättare mat och vatten, till godis, frukt och glass. Denna lilla butik blev min favorit bland "pressbyrå liknande" affärer. Bland öns alla caféer blev Bocata Express min favorit med sin enormt goda chokladkaka, och bland krogarna ligger Cheers högst på listan där servicen var god och stämningen alltid hög när alla sjöng med i karaoke maskinens musik. Någon kilometers promenad från de centrala delarna av staden Sant Antoni ligger den bästa enligt mig restaurangen vid namn Manila. Maten där var mycket god och på kvällen vid solens nedgång uppstod en mysig stämning. Men den vackraste solnedgången kunde man se från café Del Mar. Där samlades många varje kväll, och när solen helt gott ner i havet applåderade alla solens underhållande skådespel.

En av de största skillnader mellan Ibiza och andra Europeiska semesterresmål är öns enormt stora nöjesliv på kvällar och nätter. Jag har aldrig i mitt liv sett något så extremt partyliv, och varje kväll var lika fascinerande. Man började oftast vid 20.00 att leta upp en bra restaurang att äta sin middag. Därefter gick man runt bland tusentals glada människor på de flera kilometer långa partygatorna med hundratals pubar och krogar. Någon timme efter midnatt gick man till något av de "mindre" diskoteken, och dansade till efter tre på natten. Hemma hade man gått hem nu, men här kunde festen fortsätta i många timmar. Efter klockan tre eller kanske fyra gick man vidare till något av stadens stora diskotek. Två otroliga lokaler med mängder av ljus-, ljud-, laser- och rökeffekter. Diskoteken heter Es Paradise och Kaoos, och här samlades mängder av människor. När solen åter började gå upp fylldes Es Paradise dansgolv med vatten, och på Kaoos använde de istället skum som sprutade ut över dansarna och fyllde dansgolvet. När man festat från tio på kvällen till sju på morgonen. Och när det har varit party hela natten och morgonen, sover man några timmar och därefter laddar man på stranden inför ännu en vild natt. Allt du hört om droger, partyliv och festande på Ibiza är sant, och därför rekommenderas inte detta till den som vill ha lugn och ro. Diskomusiken pumpades ut dygnet runt och festerna på och runt omkring hotellet gjorde det nästan omöjligt att försöka sova. En natt ville jag ha något riktigt extra och åkte därför till öns allra största diskotek vid namn Privilege. Det sägs att detta är Europas största diskotek där de flesta kändisar inom musik och film satt sin fot på olika fester. Lokalen rymmer ca 14000 besökare, och när alla dansar samtidigt tillsammans med öronbedövande musik, blinkande lampor, lasereffekter, vattenfontäner och rökbomber uppstår en märklig stämning.

Denna ö bygger egentligen bara på partylivet, men jag försökte ändå göra något annat ibland också. En dag tog jag en båttur till ön Formentera som ligger strax intill Ibiza och åkte runt på en guidad bussresa på den lilla ön. En dag hyrde vi en bil och åkte runt på Ibiza. Vi åkte förbi platser som Na Xamena, San Rafael och San Miguel i vår hyrda Seat. Eftersom ön är så liten hinner man med att se det mesta under en dag. För de som inte har nervösa nerver och höjdskräck kan jag också tipsa om en tur upp på det över 400 meter höga berget vid Es Codolar. Vägarna är extremt dåliga och det är ibland mycket brant. Men utsikten när man väl kommer upp betalar den äventyrliga och lite otäcka resan upp. Många dagar tillbringade jag på stranden eller vid polen, men en dag provade jag också på dykning och en dag köpte vi en bussbiljett till öns största stad Ibiza. Upp för branta backar tog vi oss där upp till stadens gamla borg. En annan dag besökte vi en hippy marknad där bokstavligen allt såldes t.ex. narkotika osv.. Guiden berättade att Ibiza är väldigt populär bland hippys eftersom de anser att inget ont finns på denna, enligt dem, heliga ö. Och det var inte bara på hippy marknaden man ofta mötte lite annorlunda och underliga människor.

Efter två veckor på denna partybetonade ö, måste jag erkänna att jag var lite sliten. En "morgon" vaknade jag klockan fyra på eftermiddagen och bestämde då att partylivet måste lugna ner sig. Men efter lite "frukost" och en liten promenad på stranden, var det åter kväll och jag följde med i bruset av det pulserande diskomusiken.

Om författaren

Författare:
Lars-Göran Wadén

Om artikeln

Publicerad: 30 maj 2001 11:33

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå