Framgångarna för damfotbollen i USA beror till stor del på spelarnas prestationer, både på och bredvid planen. Under de senaste tio åren har det amerikanska landslaget dominerat damfotbollen: VM-guld 1991, OS-guld -96 och, framför allt, VM-guldet på hemmaplan -99. Efter det sistnämnda bildades WUSA Womens United Soccer Assosiation USA:s professionella damfotbollsliga
Den nya ligan bildades inte enbart tack vare landslagets framgångar utan en stor del har spelarna själva vars reklam och puffande för damfotbollen har gjort sporten populär. Spelare som Mia Hamm, Julie Foudy och Brandi Chastain är inte bara stjärnor i WUSA utan har blivit storstjärnor kända över hela USA. Detta beror till stor del på deras prestationer utanför banan.
Det som skiljer amerikanska damfotbollsspelare från deras manliga motsvarighet är det enorma utrymme de skaffat sig i nationell sportmedia. Varför har de amerikanska sportjournalisterna gett damfotbollen detta utrymme? Svaret är tillgänglighet.
Så gott som samtliga spelare i WUSA har försett media med total tillgänglighet av och om deras karriärer. De är alltid öppna för intervjuer vilket inneburit att journalister tillåtits skriva om det mesta vilket också fått till följd att spelarnas entusiasm smittat av sig och lyst igenom i TV, tidningar och diverse tidskrifter. På detta sätt har de unga fotbollsspelarna över hela landet fått en positiv bild av damfotbollen och de kvinnliga fotbollsspelarna.
Många unga killar som spelar fotboll har inte manliga idoler som Tab Ramos, Tony Meola eller Clint Mathis utan ofta Mia Hamm eller Brandi Chastain. Mia Hamm är den kanske mest kända kvinnliga idrottaren i världen och garanterat den mest populära fotbollsspelaren i USA, de manliga spelarna inkluderade!
Med hjälp av stjärnor som Hamm och Chastain och deras lyskraft har WUSA börjat sin kampanj för att sprida sporten över hela USA.
Amerikansk media har fortsatt att följa damfotbollen och gett den ett enormt utrymme sedan starten av ligan i mitten av april. Många reportrar och kolumnister, av vilka några aldrig förut arbetat med fotboll, har med glädje sett den öppenhet och tillgänglighet som damfotbollsspelarna bjuder på jämfört med många andra amerikanska proffsidrottare. När man besöker en träningsplan för ett WUSA-lag ser man alltid spelarna ta sig tid att skriva autografer och prata med fansen.
Denna öppenhet är en uppfriskande förändring för de amerikanska idrottsfansen och amerikansk media jämfört med de vanliga multimiljonärerna till idrottsutövare som bara sitter och håvar in pengar och aldrig ger någonting tillbaka till fansen och det samhälle som de facto betalar deras löner.
Spelarna som var med och startade WUSA, såsom Hamm, Foudy, Chastain och andra från USA:s VM-guld-lag 1999, inser att de har ett ansvar för att säkerställa framgångar för ligan även i framtiden. De måste fortsätta på samma sätt som hittills, det sätt som gjort damfotbollen populär och banat väg för ligan. Att synas i samhället, skriva autografer och den positiva inställningen till media och journalister är alla viktiga delar för att göra WUSA framgångsrik.
Om de första två månaderna är någon bra värdemätare så är WUSA redan på god väg.
Av Tom Cosentino 30 maj 2001 12:17 |
Författare:
Tom Cosentino
Publicerad: 30 maj 2001 12:17
Ingen faktatext angiven föreslå
Sport, Fotboll, Sport, Fotboll, framgångsreceptet, damfotbollen, usa, varför, damfotbollen, blivit, sådan, succé, usa, medan, fortfarande, tämligen, marginaliserad, många, andra, länder | föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå