Först blev körkort en stad-land-fråga. Nu har körkort blivit en klassfråga. Rika barn har råd med flest körlektioner. Rika barn med tillgång till bil behöver inte ta lika många körlektioner som fattiga barn utan bil. Körkortsutbildningen blir en långdragen och tung investering för dem som behöver körkortet mest - socialt utsatta grupper som unga invandrare och outbildade. Det här är en utveckling som är orättvis och i längden farlig.
Sedan fyra månader håller jag på och tar körkort. Inledningsvis fnyste jag åt den övertydliga pedagogiken, skräckexemplen och de risiga informationsfilmerna som körskolan matade oss med. Men efter hand blev jag allt mer medveten om att det är svårt och farligt att köra bil. De farter och krafter man handskas med som bilförare kan vara fruktansvärda.
Det är bra att samhället ställer höga krav på den som skall släppas ut i trafiken och vi kan i Sverige idag stoltsera med OECD:s säkraste trafik - Sverige återfinns i botten av statistiken över antalet trafikolyckor per 1 000 invånare. Att ändra på krav och kontroll av blivande förare skulle förmodligen förstöra det.
Körskolorna då? De som tjänar pengar på Vägverkets höga tröskel och nollvisionens stränga krav? De som ofta tar ut en timkostnad på över 500 kronor? Man behöver inte vara ekonom för att inse att körskolorna inte tar ut några grövre vinster, mellanskillnaderna är små, konkurrensen hård och utgifterna stora.
I många fall tjänar körskolorna på att bli av med elever och öka omsättningen. Nej, det är inte körskolornas prissättning som är problemet, det är deras tyngd som lobbygrupp - deras motstånd mot ett reformerat system. Man skall komma ihåg att STR, Sveriges Trafikskolors Riksförbund, i sammanhanget är en mycket stark påtryckargrupp. Deras samarbete med Vägverket och Trafiksäkerhetsverket är gammalt och tillsammans lägger de lagförslag till riksdagen. STR:s främsta intresse är att behålla monopolet över undervisningen. De är motståndare till gratis teoriundervisning i gymnasiet.
Vad kan då staten göra för att motverka att körkortet blir ännu mer av en klassfråga? Först och främst borde man momsbefria körskolornas verksamhet. Det skulle omedelbart sänka priset med en fjärdedel. Vidare borde man diskutera ytterligare subventioner och rentutav statliga lån. Vi får idag teckna statliga lån för att utbilda oss till exempel till jurist eller sjuksköterska, men när vi utbildas till säkra trafikanter eller yrkesförare då kostar det ordentligt. Varför skall det vara så?
Av Jonas Malmborg 02 maj 2001 13:28 |
Författare:
Jonas Malmborg
Publicerad: 02 maj 2001 13:28
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå