sourze.se

Faktafel om körkort

Svar till SSU:s Mikael Dambergs artikel om körkort.

Kul att du och SSU äntligen vaknat till liv i körkortsfrågan. Synd bara att ni gör det fyra år för sent. Hade SSU bråkat av omtanke om ungdomarnas plånböcker när socialdemokrater, vänsterpartister och centern röstade igenom full moms 25 procent på körkortsutbildning hade genomsnittskörkortet 10 000-12 000 kronor varit ett par tusenlappar billigare idag.

Nu säger du att körkortet blivit en klassfråga. Intressant, med tanke på att det i så fall är ni politiker som åstadkommit den klassklyftan! Körkortsutbildning ingår sedan 20 år i KPI:s tjänstedel Konsumentprisindex, som sammanställs av Statistiska Centralbyrån och siffrorna därifrån visar tydligt att priset på körkort började öka rejält först när momsen kom.

Så vad gör en politiker när de egna besluten leder till andra konsekvenser än trevligt klirr i den statliga kassakistan? Jo, rycker ut och försöker ställa till rätta. Men inte genom att backa det felaktiga beslutet, utan genom att utlova "gratis" eller "billigare" körkort i gymnasieskolan.

Billigare för vem? Ingenting blir gratis bara för att det betalas via skattsedeln istället för direkt ur var och ens egen plånbok. Trafikläraren ska ha lön för sitt arbete oavsett om han/hon jobbar i gymnasieskolan eller i ett privat företag. Övningsbilar och bensin ska betalas, för att inte tala om skatter och avgifter. Dit, till skatter och avgifter, går förresten mer än hälften av de pengar en körlektion kostar.

Jag tror till och med att risken är stor att körkorten blir dyrare om de ska in i gymnasieskolan. Om den som ska utbildas inte är med och väljer och betalar själv blir det lätt ineffektivt. Det finns ingen bättre blåslampa för en utbildning värd pengarna än en krävande, kunnig och medveten konsument som vill ha kunskap, men samtidigt hålla sina kostnader på rimlig nivå. Tyvärr är unga körkortstagare sällan tillräckligt frågvisa när de ska välja trafikskola, upplägg och inriktning på sin utbildning.

"Gratis" och "billigt" förresten, det är uppenbarligen varierande begrepp. I alla fall landar två s-märkta kommuner på helt olika slutsatser, när de beräknar vad körkort i gymnasiet kommer att kosta. I Vännäs i norr 150 elever om året, och cirka 100 kommer från andra kommuner, som får betala den prislapp Vännäs kommun har satt påstår rektor på Liljaskolan att alla kommuner har råd med körkort i skolan, om de bara vill. I Malmö i söder 3 200 elever per år konstaterar utbildningsförvaltningen att körkorten skulle kosta 50 miljoner. Det har kommunen inte råd med.

Förresten har du alldeles rätt när du säger att det finns fler orsaker än pengar till att 18-åringarna inte tar körkort. Men du har fel när du tror att kostnaden är det största skälet för de flesta. En färsk doktorsavhandling av Hans-Yngve Berg visar att pengar, har inte tid och har inte lust var i stort sett jämställda som orsak till att skjuta upp körkortstagandet. Först ska man studera klart eller också vill man hellre resa, köpa dator och musikanläggning eller skaffa bostad.

Du slutar med att hoppas att körkort för alla i skolan ska ge mer trafiksäkerhet. Tyvärr visar både gedigen internationell forskning Maycock och Levy och färska svenska siffror att det inte är så. Det finns nämligen ett klart samband mellan ålder när man tar körkort och risken att råka ut för olyckor. Ju yngre förare, desto större är risken.

Under 90-talet, när de som tog körkort var lite äldre, sjönk andelen nyblivna förare som råkade ut för olyckor från 6,2 1990 till 2,0 1998 procent. Kurvan sjönk i samma takt som 18-åringarna slutade ta körkort. 1997 var bottenåret för körkortstagandet och följaktligen var 1998 det bästa året när det gäller nyblivna förares olycksinblandning. Men redan 1999 vände det. Lite fler tonårsförare tog körkort, och genast ökade andelen med färska körkort, som var inblandade i olyckor, till 2,8 procent. Siffrorna finns i SIKA/ SCB:s skrift Vägtrafikskador 1999.

Sverige fick en spontan trafiksäkerhetsreform, när ungdomarna slutade ta körkort tidigt. Kan du se någon vettig anledning till att samhället, för dyra pengar, ska skjuta den ökade trafiksäkerheten i sank?

Trafiksäkerhet förresten. Du skryter med att ni i SSU och M har "räddat" svenska ungdomar från Vägverkets krav på nödbroms i bilen vid privat övningskörning. Förra veckan var jag på trafiksäkerhetskonferens i Ö-vik. Där ansåg föreläsare från både LO och SEKO, med rätta, att det är allvarligt att fyra vägarbetare dödas och ett 20-tal skadas svårt varje år i olyckor på deras arbetsplats, vägen.

Det trista är bara att precis lika många dör och skadas svårt varje år i olyckor vid privat övningskörning. En del av dem hade kunnat räddas av en nödbroms plus lite kunskap om de farliga situationerna, som vi trafiklärare kan dela med oss av.

Nödbromsen finns att köpa redan idag för cirka 1 500 kronor. Den kan dessutom återanvändas, precis som en bilbarnstol.

Tyvärr ställer frågorna sig själva:
Anser SSU och M att det är för mycket för en ung människas, och hans/hennes medtrafikanters, säkerhet??

Och varför ska inte en ung människas säkerhet få kosta? Och hans/hennes familjs och vänners. Förutom handledaren, som regel en förälder, är de som dör och skadas förfärande ofta syskon, mor- och farföräldrar eller kompisar.


Om författaren

Författare:
Lars Gustavsson

Om artikeln

Publicerad: 30 apr 2001 10:07

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: