sourze.se

Dokusåpa med livet som insats

I produktionsbolaget Strix nya dokusåpasatsning Farmen ska storstadsmänniskan få testa "livet på landet".

Deltagarna ska under en tid kompromisslöst möta de svårigheter som förväntas dyka upp när oerfarna stadsbor ska leka hobbybönder. Man ska odla sina grönsaker, skörda dem och de lantbruksdjur som ingår, ska mjölkas, utfodras och tillslut slaktas. Ett spännande upplägg kan tyckas. Men att använda djur inom nöjesindustrin leder ofta fel.

Det var av den anledningen American Humane Association, AHA, grundades i USA vid 1930-talet. I den då aktuella cowboyfilmen som väckte debatt och ramaskri lät man en häst skena och i ren skräck slängde den sig utför ett stup. Detta blev upptakten till hetsiga diskussioner mellan filmbolagen och djurskydds/rättsförespråkarna.

Filmbolagen gav vika för en allt starkare opinion och ett samarbete inleddes mellan AHA och filmindustrin. Det är inte många som undgått att se i sluttexten på en USA producerad film att de djur som medverkat inte kommit till skada.

Europa har en filmtradition som tyvärr fortfarande betraktar djur som ingenting annat än rekvisita. För att nämna några exempel. I Bertoluccis "1900" skallar Donald Sutherland, som spelar en psykopatisk fascist, en katt till döds i en scen för att illustrera sitt hat inför kommunismen. I en annan scen i samma film spetsar barn levande grodor på pinnar. I Sven Nykvists film Oxen dödas en oxe. I Tarkovskijs film Offret dödas en ko för att ingå som dekor i en krigsscen.

Detta att djur hanteras som objekt inom filmindustrin är på intet sätt unikt för just filmbranschen. Snarare är exploatering av djur inom svensk kultur och nöjesindustri ett faktum än ett undantag. Vid öppningen av Moderna museet fanns bland de utställda verken en installation med zebrafinkar som satt en och en i små burar. Konstnären önskade illustrera isolering. Mänsklig isolering. Ledningen på Moderna hade räknat med en del svinn, D v s att vissa av zebrafinkarna skulle dö av stress och detta fanns med i kalkyleringen. Bakom kulisserna hade man andra zebrafinkar i beredskap.

De populära underhållningsprogrammen "Jakten på ökenguldet" och "Robinson" har gång på gång fått kritik, inte bara från djurrättshållet. En dagstidning publicerade en serie artiklar om den oetiska behandlingen av djur i "Jakten på ökenguldet". I "Fångarna på fortet" snubblar och trampar deltagare omkring bland ormar och dessutom ska deltagare som inte har någon som helst djurvana lyfta och plocka bland ormar och spindlar. I ett avsnitt tappade Bert Karlsson en fågelspindel i golvet.

Trots en bred och stark opinion mot exploatering av djur så fortsätter filmbolagen, produktionsbolagen, teatrarna och så vidare att använda djur som rekvisita, som kulisser, som spänningstrippar och så vidare. Är dessa helt oantastliga och är dessa helt okänsliga för kritik? Står dessa helt utanför lagen? Kan man i konstens namn göra vad som helst?

TV4 och Strix: Vad händer nu om någon fumlig deltagare i Farmen råkar slinta med kniven eller yxan eller vad som kan tänkas användas i de planerade slaktscenerna och djuret står där och skriker av dödsångest. Och har man någonsin försökt sig på att mjölka en ko så vet man att det är både svårt och kan vara plågsamt för kon om man misslyckas. Hur reagerar ni om kon vrålar och sparkar och försöker komma ur den klantiga stadsbons hårda nypor. Har ni överhuvudtaget tänkt på konsekvenserna? Jag kan inte annat än utgå från att den kreatör på Strix som kläckt ur sig detta inte bara är naiv utan också enfaldig.

Trots Förbundet djurens rätts vädjan till TV4 och Strix vägrar man att plocka bort djuren ur dokusåpan. Det är beklämmande att man inte har förstått att dödande och risk för en vårdslös djurbehandling inte har något underhållningsvärde.


Om författaren

Författare:
Chatarina Krångh

Om artikeln

Publicerad: 27 apr 2001 17:10

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: