sourze.se

Tuta och kör! Eller?

Att ta körkort är en rättighet för alla.

I vissa delar av Sverige är det nästan nödvändigt att ha körkort, annars kommer man inte särskilt långt. Att ha frivillig körkortsundervisning på schemat i skolan är en mycket bra idé. Detta skulle kunna leda till att elever som annars inte skulle ha råd att ta körkort kan göra det via skolan. Det skulle även ge trafikskolorna konkurrens och konkurrens leder till sänkta priser och bättre kvalité. Som det ser ut idag kostar en liter bensin närmare 10 kronor. Detta är säkert en av anledningarna till att körkortsutbildningarna är så dyra. Moderaterna och Moderata ungdomsförbundet MUF kräver
att bensinskatten sänks så att alla som vill kan har råd att köra bil och ta körkort. Idag är 70 procent av bensinpriset skatter och andra avgifter.

I Sverige sätter vi stor vikt vid trafiksäkerhet. För att nå en
säker trafikmiljö är det därför oerhört angeläget att
körkortsutbildningen är gedigen samt att det slutliga förarprovet blir så rättvist och rättvisande som möjligt. Dagens system är dock inte speciellt rättvist, och definitivt inte rättvisande. MUF ser gärna att körskolorna tar över uppkörningen istället för Vägverket.

För att få ett körkort idag måste man genomföra ett teoretiskt prov hos Vägverket. Vid förarprovet skall en kontrollant på en dryg halvtimma avgöra huruvida man är lämplig som bilförare eller inte. Har man väl klarat provet har man körkort i hela sitt liv.

Det finns flera anledningar att ifrågasätta det här systemet. Dels är det ett välkänt faktum att många känner sig nervösa inför ett så avgörande prov. Dels kan man givetvis ifrågasätta rimligheten i att en person från Vägverket ska kunna avgöra om man är lämplig som bilförare på så kort tid. Faktum är att dagens system närmast kan liknas vid ett lotteri. Har man tur får man köra upp en dag när solen skiner och trafiken är minimal. Har man däremot lite otur kanske man kastas in i rusningstrafiken en regnig och kall decembereftermiddag. Kan man verkligen vara säker på att den lyckosamme eleven klarar av den besvärliga rusningstrafiken i vinterväglag?

Det är en rättighet som leder till större frihet för individen eftersom man som körkortsinnehavare slipper bli begränsad av kollektivtrafiken, som oftast inte är särskilt utbyggd på landsbygden. Att på en dryg halvtimma avgöra om någon är lämplig som bilförare för resten av dennes liv är en stor, för att inte säga omöjlig, uppgift. Det sätter en stor press på både eleven och på Vägverkets personal.

Genom att överlåta förarproven till körskolorna skulle man vinna många fördelar. Vi vet att det idag är långa köer som gäller för dem som är redo att köra upp. Vägverket brukar skylla på personalbrist och annat och en väntetid på tre-fyra månader är inget onormalt. Detta problem skulle kunna försvinna om körskolorna tog över uppkörningen. En annan fördel om körskolorna tar över är att lotterieffekten skulle försvinna. Vem kan bättre än körskoleläraren avgöra huruvida en elev är lämplig som körkortsinnehavare eller inte.

Vi i MUF anser att frivillig körkortsundervisning på schemat
skulle ge körskolorna välbehövlig konkurrens. Sänkt bensinskatt och körskolor som tar hand om uppkörningen skulle göra körkortet både billigare och rättvisare. Det system som vi har idag är bara ett ytterligare bevis på det överförmynderi som genomsyrar det svenska samhället.


Om författaren

Författare:
Irena Busic

Om artikeln

Publicerad: 26 apr 2001 10:05

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: