sourze.se
Artikelbild

McDonalds tar ställning i konflikt?

Just nu pågår på svenska McDonalds så kallade "marockanska veckor" där en del av sortimentet på snabbmatskedjans restauranger bytts ut mot marockansk-inspirerade rätter.

Med namnen McMarocko och Hot Chicken Sahara hoppas företaget via annonser i TV och på offentliga platser få svenskarna att köpa fler hamburgare. I presentationen av företagets så kallade "exotiska gästspel" läser vi: ". rastlösa nomader och rader av kameler som travar på led över kanelfärgade dyner under en varmröd sol - testa McMarocko eller Hot Chicken Sahara!"

Anmärkningsvärt i sammanhanget är att man valt att använda ordet Sahara till en av de båda kampanjprodukterna, sett med bakgrund till att stora delar av det område i västra Nordafrika som går under namnet Sahara är en stat som sedan 1975 stått under ockupation av Marocko. Tar man sig en närmare titt på en världskarta finner man att de delar av Sahara som Marocko kontrollerar nästan uteslutande befinner sig i detta ockuperade område.

Den marockanska ockupationen av Västsahara har lett till att drygt hälften av landets befolkning tvingats bort från sina hem för att leva i flyktingläger i öknen vid gränsområdet mot Algeriet, samtidigt som de marockanska myndigheterna låtit flytta in tiotusentals marockanska medborgare som ett led i en "marockanisering" av området.

Ockupationen av Västsahara, eller Demokratiska Arabrepubliken Sahara, som landet korrekt heter, har vid åtskilliga tillfällen fördömts av FN som stridande mot FN:s stadgar och internationell rätt, och landet betraktas därför som Afrikas enda kvarvarande koloni. Även den Afrikanska Samarbetsorganisationen ser Marockos ockupation av Västsahara som olaglig, något som lett till att Marocko inte längre deltar i organisationens möten.

McDonalds är ett multinationellt företag som i sin policy lyfter fram samhällsengagemang som en del av företaget grundpelare. På företagets hemsida kan vi under rubriken McDonalds företagskultur läsa: "McDonalds engagemang i samhällsfrågor är, och har alltid varit, en viktig del i vår verksamhet. Genom att engagera oss, ge stöd och hjälpa där andra resurser inte räcker till vill vi ge vårt bidrag till ett bättre samhälle. Vi gör det här för att vi anser att alla - såväl företag, ideella organisationer, offentliga sektorn som den enskilda människan - måste bry sig om och ta ansvar för vad som händer i samhället."

När nu McDonalds använder sig av ordet Sahara i sina "marockanska veckor" tar företaget därför omedvetet? ställning i Västsaharafrågan. McDonalds "engagemang i samhällsfrågor" och de "rastlösa nomaderna" i kampanjen, får i och med detta en alldeles ny symbolik. Är det McDonalds officiella åsikt att Sahara, i strid mot världssamfundets ståndpunkt, är en integrerad del av Marocko, eller har man på företagets reklamkontor inte haft en kartbok till hands när man satte samman kampanjen?

Fotnot: Citaten är hämtade från Svenska McDonalds hemsida; kartan är hämtad från Föreningen Västsaharas hemsida; Länk: hem.passagen.se


Om författaren

Författare:
Alexander Peyre

Om artikeln

Publicerad: 13 mar 2001 10:08

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: