sourze.se
Artikelbild

Endast fyra sekunder!!

Fotgängarnas obetvingliga rätt att obevakade gå över gatan ger dem en oändlig massa extra tid att förfoga över.

Väg- och transportforskningsinstitutet VTI har gjort en utvärdering angående fotgängarnas och bilisternas beteende och kommit fram till det häpnadsväckande resultatet, att fotgängarna har tjänat in två sekunder varje gång de passerar ett övergångsställe utan tillsyn. Enligt den gamla regeln gick det åt sex sekunder innan man var i säkerhet, nu tar det bara fyra. Det finns säkert ett och annat man kan ta sig till med den extra tiden. Moralen hos bilförarna är god. Cirka 70 procent följer den nya regeln medan en av fem bilister följer den gamla.

Den nya regeln om att lämna fotgängare företräde vid obevakat övergångsställe är egentligen inte så ny. Den har funnits länge och handlar egentligen bara om att ta hänsyn.

Det goda med den skärpning som skedde den 1 maj 2000 är att biltrafiken synes ha blivit mjukare och vänligare i Stockholm. Många gångtrafikanter förefaller dock ha fått för sig att regeln ger dem en möjlighet att gå över gatan när som helst, hur som helst och oavsett om det kommer en bil eller ej. De tycks inte förstå att de utsätter sig själva och alla medtrafikanter för en akut fara. De litar blint på att alla stannar och att de har rätt att gå.

När jag ändå är inne på ämnet bilar och företräde, skulle jag vilja veta varför man inte får stanna vid ett trafikmärke i form av en triangel och l-ä-m-n-a f-ö-r-e-t-r-ä-d-e?

Vidare undrar jag om det är t-o-t-a-l-t f-ö-r-b-j-u-d-e-t att lämna företräde till förbipasserande bilar när man viker ut från en trottoarkant efter att ha stått parkerad.

Är det möjligen också så, att man I-N-T-E får använda riktningsvisare medan man kör i innerstan i Stockholm? Vid närmare eftertanke kunde det kanske vara bra för egen hälsa och välfärd om man fick indikera ändring av färdriktning.

Visst vore det härligt om vi kunde enas om att använda huvudet när vi sätter oss i bilen, i stället för att ge företräde åt intressen som inte hör hemma i trafiken?


Om författaren

Författare:
Carl J Tengström

Om artikeln

Publicerad: 22 feb 2001 15:20

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: