sourze.se

Landkryssning

Långfärdsbusse

Gävle - Hamburg - Hannover via Danmark

1/4
L å n g f ä r d s-buss alltså, en sådan där som används vid charterresa. Fast helt annorlunda. Chaufförer i bussen, som körs så att säga bakifrån. Nåja, var lugn! Längst fram, därnere, satt trafikledningsenheten. Förare, avbytare, kartläsare, GPS och en reseledare, som gjorde skäl för namnet. Bilutställningen för tunga fordon i Hannover, Tyskland, var målet.

Parallellt var det en konferens förlagd till Hamburg.

Fredagsmorgonen infann sig en förväntansfull mängd folk. En varmkörd minibuss står körklar; Destination Avesta. Startpunkt och uppsamlingsplats för ytterligare resenärer.
Med sedvanlig noggrannhet, så fanns det en dataframställd körplan Gävle - Avesta. Vägval, avstånd och körtider, minut för minut! Klart att vi kom fram!

Väl ombord efter en lunch, rullade bussen iväg vid 13-tiden från Avesta med Västerås som nästa stopp. Södermanlands- och Västmanlands medresenärer kom ombord. Vi saktade in i Örebro för att ta med Värmlänningarna. I den tilltagande skymningen kör vi vidare och passerar Mariestad, Skövde, Mullsjö, Nissastigen till Halmstad. Det stod så i programmet i varje fall, mörker och regn gjorde att det inte gick att "kolla av". En mängd ljussken runt om bussen skvallrade om att vi nått till bebyggda trakter. Det var Halmstad, - såg en skylt! Efter lite kringelkrokar i Halmstad så kom vi inte bara fram utan även in på F 14:s område. Övernattning!

På logement, damerna till vänster och herrarna till höger, för toalettbestyr all slags, herrarna till nedre plan, damerna uppe, nära och bra för dom. - Man såg framför sig; herrar mitt i natten, irrande en korridorlängd, trevandes en trappa ned plus en halv korridorlängd, och så - äntligen, Hammarforsens brus!

Ljuvligt!

Javisst ja, det var långfärdsbuss vi började att prata om. Jo, det är liksom en värld för sig, som rullar fram efter vägen. Autopilot på. Det är andra ute på vägen också. Långtradare, bil o husvagn, med flera. Inuti bussen går livet obekymrat vidare. Har ni funderat på varför långfärdsbussar ser ut som gör? Jo, däruppe placerar man den del av lasten som går på och av själv. Där nere, framförare och motorn. Plus enorma stuvutrymmen där man kan förvara saker. Det är förresten den del av bussen som tilldrar sig störst intresse, av tullare. Om man går över gränsen.

"Va´, f-n, går inte äärj kååndischen? Öppna takluckan då! Den andra, så klart! Typ. Nä´ä, nu går jag ner i maskinrummet! Du, det fungerar inte om takluckan är öppen!"

2/4
Otroligt mycket med råd och rön och "Jag kommer ihåg när vi åkte med... då var det så här..." Det blev lite motion för några, promenad med start längst bak i bussen till fram, en trappa ner, diskutera, trycka på knappar, uppför trappa och tillbaks till bak i bussen. "Var det inte det jag sa´? Nu är det svinkallt! Stäänng luckan för..."

Service, jojomensan det finns det med här. Mitt på bussen fanns en trappa också. Där kom man ned till ett pentry. Gick man åt andra hållet, när man kommit ned, gick man av. Pentryt, som var utrustat med en man som fungerade på många sätt. Det var bara att välja. Varm korv med eller utan bröd korvkokare tillika brödvärmare, kaffe med eller utan kaka kaffevattenkokare plus pulvermixare. Fönsterbord med plats för sex. TV med video bjöds det på förutom att det fanns en radioanläggning. Bekvämligheter fanns naturligtvis också. Tillfällena för att beundra och ta närkontakt med naturen blev på det viset ganska få.

Konstruktören möjligen kvinnlig av bekvämligheten, hade inte tänkt resliga svenska män härledda från vikingarna. En komplicerad procedur föregick förehavandet. Friläggande av dräneringsarrangemanget, helomvändning, hoppsan, det var visst en rondell som vi passerade, hopvikning, knäna böj, och så en trolig raksträcka, nu djädrar, kan jag landa.

Puh! För att ta sig därifrån så läs den här beskrivningen baklänges. Det konstaterades ganska snart att den här bekväma anläggningen längst där nere, under någonstans, bestod av en tank. Tänk, en tank kan bli full. Tänkvärt eftersom det krävs en speciell anordning för att tömma den. 3 dagar senare i Hamburg, löste sig problemet. Nåja, nu ska vi inte bara snacka... utan närma oss väsentligheter. Nämligen resan.

Uppvaknande och frukost på F 14. Påfyllning av mera resenärer från Halland och med en i det närmaste fullsatt långfärdsbuss lämnade vi F 14, som vi ger ett gott betyg. Kan rekommenderas! Problemfri färd mot färjelägret.

Skickliga och resvana chaufförer såg till att vi kom med en färja för tidigt. Med litet blåsigt men soligt väder flöt vi över sundet. Plustiden användes till ett kort besök på ett affärscentrum i Helsingör. Visst sålde dom danskt öl, och så fanns det toaletter där.

Genom ett platt Danmark på fina vägar kom vi fram till Rödeby för att flottas över till Puttgarden. Lite trångt och snärjigt ombord. Alla skulle äta och handla. Ett praktiskt tips! Det finns en särskild del i matsalen för chaufförer. Där är det som regel inte trångt. Fast det gäller att komma på att man är chaufför.

Gå ombord när man är ombord fungerar bara när man åker långfärdsbuss på färja. En koll om att alla som var ombord var där och det var dom, därefter iland på tysk mark. Våra chaufförer hade gjort det igen. Ännu en tidsvinst på en tidigare färjeavgång. Bra var det för det blev kväll innan bussen letat sig fram till vårt hotell. Resan dit gick lugnt och fint, frånsett några smärre vägarbeten. Orsaken att det gick lite lättare med bussen fick sin förklaring när rumsfördelningen skedde.
3/4
Kvar på färjan satt några, det borde dom egentligen inte göra förstås. Dom kom fram. Valet av hotell var förträffligt. Ett tips för Dig kanske; Hotel St. Raphael, Adenauerallee 41, Tel. 040 2 48 20 -0, Fax 040 2 48 20-333. Ingår i Best Western, praktiskt taget mitt i centrum, med behagligt gångavstånd till det mesta. Utom Reeperbahn! Men, okay, vad gör man inte för att få sin nöjeslystnad tillfredsställd. Studiebesök, alltså!

Väldigt många och fina aktiviteter var med i vårt program. Rundtur med svensktalande guide, den var otroligt bra genomförd och mycket uppskattad. Varieté på Hansateatern. Gammaldags stuk! Du beställer in en enkel supé eller bier, att förtäras under pågående föreställning. Besök på "Plante und Blumen", jättestor parkanläggning som visar ett fantastisk skådespel på kvällen. Musik, ljus- och vattenspel. Shopping. Stor gemensam middag. En imponerande fordonsutställning i Hannover med mera. "Bierstube" inte att förglömma! Jo, det var väldigt gott om hamburgare där. Fast dom flesta talade mycket bra tyska.

Onsdagsmorgon 07:00. Startklar buss. Alla glada och morgonpigga resenärer, som redan förtärt frukost i hotellets matsal, räknades in och stuvades ombord. Den korta men intensiva vistelsen började redan bli ett trevligt resminne. Dock, ännu återstod en aktivitet som krävde noggrann planering. Det gällde att efter bästa förmåga se till att stuvutrymmet verkligen blev rätt utnyttjat och i rätt ordning. Sist in, först ut! Delvis efter vad som hördes, så hade det redan börjat fyllas på. Det fanns butiker som var välsorterade och hade låga priser.

Återigen och utan problem lyckades vi med konststycket att få en färjetur före den som var bokad. Det var bara att parkera bussen ombord på färjan vid Puttgarden för flottningen till Rödeby. Absolut fördel att ha bussen med ombord, nära att lasta in platta rektangulära paket. Någon mil före gränsen visade våra beresta chaufförer oss norrlänningar var man kunde handla till grossistpriser. -Resmålet för många charterresor. Dagsturer från södra delen av Sverige. Egentligen, om man tänker efter, norrlandsbor, borde få en kompensationsrabatt i butiken med gröna skylten!

Resan fortsatte nu helt programenligt hemåt och med en fungerande toalett lades mil efter mil bakom oss. Fast ett och annat stopp för att lägga av några rökare för luftning ställa av heter det visst blev det, lunch och kaffe förstås. I tur och ordning ställdes av resenärer där de förut hade plockats upp. Nää , det blev ingen över. Det gick jämt upp! Vid 01-tiden lossades den sista delen av lasten i Gävle.

Historierna undrar du, jo det drogs åtskilliga under resan. Det kan ju vara en god affär att importera själv. En av deltagarna hade införskaffat en katalog innehållande salubilar och en beskrivning över hur man gör. Även om hur man skall pruta. Historieberättandet om bil tog fart.., "Sälja bil, då skulle ha varit med om att sett syrran när hon fick se sin bil utannonserad," sa´ han på två stolar bakåt till vänster. Hon hade bett en god vän om att hjälpa till med att värdera

4/4
Och sälja sin gamla bil. Att läsa: FYND, nytt avgassystem och batteri, 4 bra vinterdäck, endast 400 kr beg. bil ingår GRATIS

Ett klarläggande, passagerare var i huvudsak yrkeschaufförer, tung trafik. De flesta iförda respektive damer. De visade på god förmåga att framföra chaufförer.

Hur som helst, det var en förbaskat bra och trevlig resa!Danke schön und auf wiedersehen !

Med vänlig hälsning
Res. E. Nären.

PS! Om Du nu mot förmodan känner igen Dig eller någon annan i det här kåseriet, ja, då får vi beklaga misstaget, för då har Du stigit på fel buss! Prova nästa! DS!

Författat 01-02-11 av Einar W. Andersson, Märgelvägen 8 D, 802 57 Gävle.e-mail; wilbur.anderssonswipnet.se


Om författaren

Författare:
Einar W Andersson

Om artikeln

Publicerad: 12 feb 2001 12:34

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: