Harrisons Flowers - en skakande resa i krigets helvete
Det finns filmer man inte glömmer.
Det finns filmer som överskrider genrer och kategoriseringar.
Det finns filmer som oavsett vilka subjektiva preferenser man än må ha drabbar åskådaren som ett knytnävslag och dröjer sig kvar i ens medvetande långt efteråt.
Harrisons Flowers är en sådan film.
Med New Yorks skyskrapor som kuliss innan den egentliga handlingens början får vi veta av en av filmens huvudpersoner att det egentligen bara finns två typer av människor - de som inte har varit med om krig och de som har det - två helt olika arter.
Handlingen börjar i New York år 1991 där stjärnfotografen Harrison David Strathairn lever i ett harmoniskt äktenskap tillsammans med sin fru Sarah Andie MacDowell och deras två små barn. Harrison tänker sluta med sina resor världen över för familjens skull men går med på att ta sig an ett sista uppdrag - konflikten i Jugoslavien vars proportioner ännu ingen anar vidden av, allra minst hans fru.
Efter några dagar får Sarah beskedet att han omkommit i oroligheterna. Förblindad av CNN skärmarnas overklighet har hon egentligen inte en aning om vad som håller på att ske på andra sidan Atlanten. Hon vägrar att acceptera detta besked och bokar en biljett till Graz, Österrike för att därifrån hyra en bil och ta sig till Bosnien och leta rätt på sin man.
Väl i bilen tillsammans med en jugoslavisk student som hon plockat upp på flygplatsen, tar filmen en brutal vändning när de kommer in på bosniskt territorium. Plötsligt befinner hon sig mitt i krigets helvete, studenten skjuts ihjäl och hon lyckas nätt och jämnt undkomma att bli våldtagen av serbiska soldater.
Kontrasten mellan krigets ofattbara ondska och denna amerikanska kvinnas skyddade verklighet blir med ens totalt verklig och fattbar.
Med scenerna från kriget som är filmade i Tjeckien visar filmen krigets brutalitet på ett oerhört närgånget och övertygande sätt.
Andie MacDowell övertygar i rollen som kvinnan som vägrar att ge upp och som tillsammans med korrespondenterna Kyle Adrien Brodyoch Stevenson Brendan Gleeson reser genom Bosnien med livet som insats.
Den skådespelare som till stora delar bär filmen är Adrien Brody som är fullständigt lysande i rollen som den hetsige och överspände fotografen Kyle. Brody gör en fantastisk skådespelarinsats som nyckelperson i detta drama där inga gömställen verkar finnas för att undgå den terror som pågår.
Trots att vissa skeenden i handlingen kan verka något overkliga så är detta en skakande och shockerande historia som inte släpper taget om åskådaren en endaste sekund.
På ett dubbelt sätt lyckas regissören Elie Chouraqui belysa och skildra den avgrund som finns mellan tv skärmarna i våra vardagsrum och den verklighet de visar som vi inte alltid vill eller kan ta in om den inte berör oss personligen.
Men i biosalongen kommer ingen undan.
Vi ser Sarah som tittar på CNN och tror att "det bara är att ta en taxi till Vukovar".
Vi shockas och berörs av hennes och korrespondenternas mardrömsresa genom krigets helvete.
Vi vet att allt det här hände i Europa, inte så långt ifrån oss, för inte så länge sen.
Av Andrea Chalupa 03 feb 2001 12:29 |
Författare:
Andrea Chalupa
Publicerad: 03 feb 2001 12:29
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå